Markus och Einar flög hem varsin VM-biljett

Studenternas pappersplan lyfter i Salzburg

Drygt 200 studenter på högskolor och universitet runt om i landet har de senaste veckorna gjort upp om platserna till student-VM i pappersflyg, Red Bull Paper Wings. De nykrönta svenska mästarna, Markus Lindmark och Einar Norén Selberg vann varsin gren, längsta flygsträcka och längsta flygtid, och får nu representera Sverige när 85 länder gör upp om VM-titlarna i Österrike.

Markus Lindmark och Einar Norén Selberg tävlar för Sverige i VM. Foto: Simon Nilsson.

Med rätt kombination av vinkel och styrka i kastet och flög Markus Lindmark, civilingenjörsstudent på Luleå Tekniska Högskola, sitt plan längst i samtliga kval. Med en flygsträcka på 29,1 meter representerar han och hans pappersplan nu Sverige i VM-tävlingarna i maj.

– Intresset för flygplan utvecklades redan när jag var liten. Min storhetstid som pappersflygare var egentligen på lekis men jag har utvecklat några av favoritmodellerna jag hade på den tiden och hoppas nu på en pallplats, säger Markus Lindmark, som drömmer om ett ingenjörsjobb på Saab Aerospace.

23-årige socialpsykologistudenten Einar Norén Selberg, från Umeå Universitet, var överlägsen i grenen längsta flygtid. Einar lyckades hålla sitt pappersplan i luften i hela 8,3 sekunder. Närmaste konkurrenten, Erik Söderström från Luleå Tekniska Högskola, landade över en halv sekund tidigare.

– Jag är jätteglad över vinsten men har inte riktigt hunnit landa än och inse att jag ska till VM. Nu ska jag öva på att vika extremt symmetriska plan eftersom det är hemligheten bakom en lång flygtid, säger Einar Norén Selberg, som tävlar för Sverige i klassen längsta flygtid.

Om tävlingen
Red Bull Paper Wings arrangeras var tredje år, senaste gången var 2009. Fem kvaltävlingar har under våren 2012 arrangerats på högskolor och universitet runt om i Sverige. Det bästa kastet i grenarna längsta flygtid och längsta flygsträcka går vidare till VM-tävlingarna i pappersflyg i Salzburg, Österrike 4-5 maj där 85 länder deltar.

Finalen 2009 i Salzburg. Foto: Red Bull Content Pool.

Tävlingsregler:

• Tävlingen följer Paper Aircraft Associations regelverk och mätningarna sker i enlighet med Guiness World Records föreskrifter.
  • Tävlingarna hålls inomhus.
  • Planen får endast konstrueras av ett pappersark som inte väger över 100 gram (standard A4, 297x210 mm). Arket får endast vikas, det är inte tillåtet att riva, klippa, limma, häfta eller lägga till barlast.
  • Flygplanen måste byggas på plats i tävlingslokalen, med det officiella pappret som delas ut.
  • Pappersflygplanen får bara kastas av en person.
  • Varje deltagare får göra två försök – olika plan kan användas. Det bästa försöket räknas.
  • Mer information om tävlingen finns på www.redbullpaperwings.com

För mer information, kontakta gärna:
Einar Norén Selberg: 073-841 98 00
Markus Lindmark: 073-563 55 51