• Red Bull/

Riskfyllt uppdrag i yttre stratosfären   -Felix Baumgartner i Joe Kittingers fotspår

Report this content

Om testhoppet i juli går som planerat kommer BASE-hopparen och äventyraren Felix Baumgartner genomföra ett rekordhopp från yttre stratosfären på 36 km höjd innan sommaren är över. Det riskfyllda projektet syftar till att samla in vetenskaplig data som kan bidra till ökad flyg- och rymdsäkerhet men går även ut på att slå fyra världsrekord, några av dem satta utav Joe Kittinger redan för 50 år sedan.

Med en gigantisk heliumballong kommer Felix Baumgartner att ta sig till den yttre stratosfären skyddad av en specialbyggd kapsel. På 36 567 meters höjd ska han sen lämna kapseln och hoppa ut i ett fritt fall som kommer att bli världens längsta. Accelerationen sker nästan helt utan luftmotstånd och redan efter cirka 30 sekunder beräknas Baumgartner bli den första människan att bryta igenom ljudvallen utan farkost.

Att bryta ljudvallen i fritt fall är en banbrytande insats och att vara pionjär inom detta kräver risktaganden. Detta är det ultimata hoppet, säger Felix Baumgartner som tidigare hoppat från bland annat Petrona Towers, Riostatyn och Turning Torso i Malmö.

Rekord från 1960
1960 väckte Joe Kittinger och projektet Excelsior III stor uppmärksamhet världen över. Kittinger hopp från 31 333 meter satte världsrekord och öppnade upp ett nytt kapitel i utforskningen av rymden. Sedan dess har ingen ens varit i närheten av amerikanens hopp. Nu drygt 50 år senare är Kittinger mentor för det kommande hoppet som är tänkt att slå hans egna rekord.

Folk har velat slå mitt rekord i 50 års tid och flera har dött i sina försök men jag tror verkligen på att det här projektet kommer att lyckas, säger Joe Kittinger.

Riskhantering
Att vistas precis intill gränsen mot rymden innebär extrema utmaningar. På 36 km höjd råder i princip vakuum och samma extrema kyla som ute i rymden. Bristen på lufttryck gör också att kroppsvätskor och blod i en oskyddad kropp skulle börja koka. Med enorm disciplin och perfektion har teamet bakom projektet Red Bull Stratos förberett sig i över fem år och att få ner Baumgartner säkert till jorden igen är projektets primära mål. De största riskerna avser framförallt acceleration, rotation, lågt lufttryck, låga temperaturer, brand och skador på utrustningen eller dräkten.

Att bryta ljudvallen i fritt fall är en banbrytande insats och att vara pionjär inom detta kräver risktaganden. Detta är det ultimata hoppet, säger Felix Baumgartner.

Joe Kittinger i kapseln 1960. Foto: National Museum of the US Air Force

För mer information:
Jesper Antell, Red Bull Sverige
E-post: jesper.antell@se.redbull.com

Anna Wharton, internationellt pressansvarig för Red Bull Stratos
E-post: anna.wharton@at.redbullmediahouse.com

Om Red Bull Stratos
Red Bull Stratos är ett projekt med Red Bull och Felix Baumgartner med målsättningen att flytta fram mänskliga gränser som ingen kunnat rubba på 50 år och att slå fyra världsrekord; världens högsta bemannade ballongfärd, högsta fritt fall, världens längsta fritt fall och att bli först i världen med att falla fortare än ljudet utan en farkost. Genom projektet hoppas man samla in värdefull data för forskning kring rymd- och flygfart, samt hur kroppen påverkas.

Taggar: