Två svenskar vidare till VM i pappersflyg

Report this content

Sveriges bästa pappersflygare har korats efter ett 20-tal kvaltävlingar i landet. Patrik Sundén, Stockholm, med en flyglängd på 33,10 meter samt Rickard Mårtensson, Göteborg, med en flygtid på 15.93 sekunder kommer att få representera Sverige i VM den 1-2 maj. Mårtenssons kvalkast var nästan fem sekunder bättre än vinnarflygningen senast VM avgjordes.

I Salzburg möts de bästa piloterna från hela världen för att tävla i Red Bull Paper Wings, VM i pappersflyg. Senast tävlingen anordnades var 2006 och vinnarkasten då var 11.5 sekunder i kategorin flygtid respektive 39,43 meter i kategorin flyglängd.

Studenter i 85 länder har under februari och mars deltagit i kvaltävlingarna inför världsmästerskapet. I Sverige har deltävlingar anordnats på ett 20-tal högskolor och universitet och sammanlagt 1 500 studenter har prövat sina pappersvingar i tävlingsgrenarna längst flygtid och flyglängd.

Patrik Sundén, som läser på ekonomutbildningen på Stockholms universitet, tog hem SM-segern i kategorin längd med ett kast på 33,10 meter – under uppvärmningen flög han hela 37,5 meter med sin flygplansmodell.

- Det är fantastiskt kul att gå vidare till VM, även om jag inte är helt nöjd med mitt kast. Nu återstår massor av träning och finslipning av både kast- och vikteknik, säger Patrik Sundén.

Inför kvaltävlingarna har han tillsammans med en kurskamrat testat olika viktekniker för utveckla ett flygplan som kan kastas i hög hastighet utan att bli instabilt. Resultatet blev en modell som han kallar ”Dartpilen”, där pappret viks flera gånger till en symmetrisk spjutspetsform. De senaste veckorna har han vikt 350-400 plan av denna modell.

Segaren i kategorin flygtid, Rickard Mårtensson, läser teknik vid Chalmers i Göteborg och även han har testat ett flertal flygplansmodeller. Bland annat har han hämtat inspiration från videoklipp på Youtube. Till slut fastnade han för en modell som han kunde vika sedan tidigare.

- Det gick över förväntan på tävlingen. Jag fick till ett riktigt högt kast där planet planade ut nästan omgående och sen seglade ner långsamt, säger Rickard Mårtensson som lyckades hålla planet i luften i 15,93 sekunder, en tid som bräcker det vinnande kastet på förra VM med råge.

Både Patrik och Rickard menar att vikningen av planen har en avgörande betydelse. Rickard betonar också att kastvinkeln och knycken i handleden i ögonblicket när planet släpps är centralt för en lyckad flygning. Nu har de en tuff träningsmånad framför sig inför finalen.