Ny VD för Redcats Nordic (med bl a Ellos och Josefssons)

Report this content

Ny VD för Redcats Nordic (med bl a Ellos och Josefssons) Det framgångsrika franska ledarskapet i Borås fortsätter Postorderföretaget Redcats Nordics VD Eric Faintreny flyttar efter fyra framgångsrika år i Sverige till USA för att ta över ledningen för postorderjätten Brylane. Till ny VD har utsetts Francoise Dévé som flyttar till Sverige från Storbritannien. Francoise Dévé är 47 år och tillträder 1 januari 2004. Hon har funnits inom Redcatsgruppen sedan 1976 och kommer närmast från posten som inköpsdirektör och chef för Empire Stores i Storbritannien. Hon kommer bland annat att tillföra en mångårig erfarenhet och kunskap inom sortimentsstyrning och utveckling, något som blir allt viktigare för att kunna konkurrera internationellt. Anrika postordermärkena Ellos och Josefssons har förändrats kraftigt sedan franska Redcats förvärvade företaget 1998. Då kämpade företaget med vikande omsättning och lönsamhet. Under Eric Faintrenys ledning har företaget satsat intensivt på marknadsföring, internetbutiker, egna varumärken i katalogerna, och expanderat till nya marknader. Befintliga varumärken har fått en tydligare profil och nya har lanserats; nu senast Nuova som vänder sig till kvinnor över femtio. Handeln i internetbutikerna ökar ständigt och idag genereras ca 20% av omsättningen av näthandeln. Att ingå i Redcats, världens tredje största postorderföretag, har givit stora vinster i form av gemensamma inköpskanaler, sortimentsstyrning och marknadsföring. Med Francoise Dévé fortsätter Redcats Nordic på en inslagen framgångsrik väg. Bild på Francoise Dévé finns på www.newsonline.se/redcats. Redcats Nordic är Nordens ledande postorderkoncern med varumärkena Ellos, Josefssons, La Redoute, Nuova, Catalog Mail Outlet och Enjoy. VD är Eric Faintreny. Koncernen har 1300 anställda, omsatte drygt 3 miljarder SEK inkl moms år 2002 (+ 2,3% mot 2001) och ingår i Redcats, världens tredje största postorderkoncern med 19 000 anställda i 18 länder. Redcats är i sin tur en del av den franska industrigruppen Pinault-Printemps-Redoute som är noterad på Parisbörsen. Förra året skickades 6,8 miljoner paket ut från Redcats anläggning i Borås. För vidare information vänligen kontakta: Eric Faintreny VD Redcats Nordic Tel: 033-16 05 39 eric.faintreny@ellos.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/26/20031126BIT00230/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/26/20031126BIT00230/wkr0002.pdf