Postordergruppen Redcats Nordics egen design ger klirr i kassan

Report this content

Postordergruppen Redcats Nordics egen design ger klirr i kassan Nytt starkt halvårsresultat från varumärken Ellos, Josefssons och La Redoute Framgångssagan fortsätter för den numera franskägda postorder- verksamheten i Borås. Första halvåret 2003 ökade rörelsemarginalen med 43%, nettovinsten med 145% och omsättningen med 8,7%. Det är bl a ett intensivt arbete med egna märken givit resultat. Ett exempel är storsäljande utomhus-kollektionen Land & Lake från Ellos som lanserats med hjälp av brottaren Mikael Ljungberg. I höst väntar nya satsningar: bl a lanseras inom kort en katalog för målgruppen 50+ samt en riktig lågprisoutlet på nätet. - Vi vet vad våra kunder vill ha och att jobba med egen design har därför visat sig vara ett lyckodrag. Därtill fortsätter vi att jaga kostnader, utveckla vår kundservice och hela tiden förbättra internetbutikerna - det är ett hårt och enträget arbete som ger resultat, säger Eric Faintreny som är VD för Redcats Nordic sedan år 2000. Ytterligare en orsak till det starka resultatet är ökad näthandel. Hos Josefssons står internetbutiken nu för 22% av omsättningen, och på Ellos för 17%. Redcats Nordic är Nordens ledande postorderkoncern med varumärkena Ellos, Josefssons, La Redoute, Catalog Mail Outlet och Enjoy. VD är Eric Faintreny. Koncernen har 1300 anställda, omsatte drygt 3 miljarder SEK inkl moms år 2002 (+ 2,3% mot 2001) och ingår i Redcats, världens tredje största postorderkoncern med 23 000 anställda i 18 länder. Redcats är i sin tur en del av den franska industrigruppen Pinault-Printemps-Redoute som är noterad på Parisbörsen. Förra året skickades 6,8 miljoner paket ut från Redcats anläggning i Borås För vidare information vänligen kontakta: Eric Faintreny VD Redcats Nordic Tel: 033-16 05 39 eric.faintreny@ellos.se www.newsonline.se/redcats ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/16/20030916BIT00200/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/16/20030916BIT00200/wkr0002.pdf