Starkt kvartal för MultiQ

Report this content

MultiQ följde upp det starka andra kvartalet med ett ännu starkare tredje kvartal. Omsättningen uppgick till 31 miljoner kronor (förväntat 24) med hjälp av fortsatt god orderingång. Bruttomarginalen uppgick till 45,2 procent (förväntat 47 procent). EBIT blev hela 4,9 miljoner kronor (förväntat 2 miljoner kronor) på grund av lägre R & D, administration- och försäljningskostnader.

MultiQ har en rekordstark finansiell ställning och kan sannolikt utföra förvärv om rätt tillfälle ges. Med bolagets successiva övergång mot abonnemangsbaserade intäkter kommer volatiliteten mellan kvartalen minska på sikt.

Vi har ändrat vår rating under kvartalet vilket leder till en ny diskonteringsränta om 13,8 procent mot föregående 12,0 procent. I kombination med att vi justerat våra estimat för omsättningstillväxten och EBIT-marginalen till 6,0 procent respektive 6,7 procent (tidigare 4,3 och 8,9 procent). Våra estimat på kort sikt höjs på grund av den starka orderingången och ökad kostnadseffektivitet. Enligt vår DCF-Modell uppgår det motiverade värdet till 0,85 kronor per aktie (tidigare 0,8). I vår nedanstående PDF-analys går vi igenom viktiga värdedrivande faktorer.

Läs hela bolagsanalysen i PDF-format: www.korta.nu/li2

Besök www.redeye.se för att se fler av våra analyser.