Volvobolag väljer öppen källkod för effektiv ITIL

Volvobolag väljer öppen källkod för effektiv ITIL

WirelessCar i Göteborg först i Sverige att införa ITIL med öppen källkod

Stockholm, 26 februari 2007 – Sveriges ledande konsultföretag inom öppen källkod, Redpill, har fått en genombrottsorder av det svenska telematikföretaget WirelessCar. Affären innebär att Redpill skräddarsyr en variant av MySQL:s ärendehanteringssystem Eventum för att passa WirelessCar:s ITIL inspirerade supportprocesser. WirelessCar räknar med att spara stora belopp genom att använda den öppna produkten för sin ITIL-implementation.

WirelessCar är en framgångsrik leverantör av telematiklösningar för fordonstillverkare som till exempel Volvo Personvagnar, BMW och Volvo Lastvagnar. WirelessCars tjänster gör det möjligt för exempelvis åkerier att följa sina lastbilsflottor eller för bilägare att få omedelbar kontakt med en hjälpcentral vid en bilolycka. Detta gör att produktplattformen och de tillhörande tjänsterna måste fungera dygnet runt.

Målet med det aktuella projektet har varit att effektivisera WirelessCar:s IT-support och driftprocesser samt att förbättra IT-verksamhetens styrning. Dessutom hade WirelessCar önskemål om att minska overhead- och administrationskostnader, bland annat med hjälp av ett externt gränssnitt där kunderna själva kan följa förloppet av en incident som inrapporterats via webben.

Efter att tidigare ha dragit positiva erfarenheter av öppen källkod valde WirelessCar att fortsätta jobba med öppna program.

– Vi har köpt support från Redpill de senaste åren för JBoss applikationsserver. Samarbetet har fungerat bra så det kändes naturligt att anlita dem igen nu när vi behövde hjälp att iföra ett ITIL baserat supportverktyg. Dessutom känns det självklart att välja ett öppet alternativ i och med våra tidigare positiva erfarenheter av öppen källkod. Vi får en extremt kostnadseffektiv lösning som är skräddarsydd precis utefter våra önskemål, säger Anders W. Ljunggren, Service Delivery Director på WirelessCar.

Redpills lösning är att specialanpassa MySQL:s Eventum genom att processorientera systemet enligt ITIL (Incident, Problem, Change & Release processerna) och lägga till funktionalitet i form av SLA bevakning (servicenivå bevakning), visuell servicenivå översikt i ärendelista samt ett externt användargränssnitt för kunder, med mera. Genom de nya processerna siktar WirelessCar på att sänka svarstiden för att lösa rapporterade incidenter och skaffat sig bättre kontroll över ärendehanteringen. Kunderna blir nöjda då de operativa kostnaderna hålls nere.

Innan arbetet kring ITIL-implementeringen drog igång genomförde WirelessCar en snabb marknadsundersökning som visade att en proprietär lösning för ITIL hade kostat från en miljon kronor och uppåt. Bland annat i form av dyra licenskostnader. I priset ingick heller inga anpassningar för att tillgodose WirelessCar:s önskemål.

– Det är jättekul att få förnyat förtroende från WirelessCar med denna ITIL implementering. Genom att använda sin projektbudget till att anpassa Eventum, istället för att betala för en dyr licens, har WirelessCar fått en lösning med överlägsna funktioner till en bråkdel av priset jämfört med vad en traditionell proprietär lösning hade kunnat erbjuda, säger Fredrik Svensson på Redpill.

För mer information kontakta:

Fredrik Svensson, ansvarig för Business Application Services, Redpill
Tel: 054 15 09 40, 070 603 36 35
fredrik.svensson@redpill.se

Anders W. Ljunggren, Director Service Delivery WirelessCar
Tel: 031 65 19 60, 070 322 29 60
anders.ljunggren@wirelesscar.com

Om Redpill
Redpill AB startade verksamheten i början av 2003. Redpill är Sveriges första oberoende bolag som helt och hållet fokuserar på att leverera tjänster och support kring Öppen Källkod. Redpill och dess nätverk av partners erbjuder strategisk rådgivning, förstudier, utveckling, implementering och support kring Öppen Källkod och erbjuder sina kunder en både trygg och kostnadseffektiv väg för att gå från slutna produkter och system till komponenter och system som bygger på Öppen Källkod. Redpill har kontor i Stockholm, Göteborg och Karlstad. För mer information: www.redpill.se

Om WirelessCar
WirelessCar, baserat i Göteborg, är en av världens ledande leverantörer av telematiktjänster till fordonsindustrin, både bilar och kommersiella fordon. WirelessCar levererar idag telematiktjänster i 33 länder och på fyra kontinenter. Exempel på tjänster är automatisk kollisionsdetektering, där bilen i händelse av en olycka automatiskt larmar räddningstjänst och talar om var den är. Andra tjänster är spårning av stulna bilar, fjärrmanövrering av lås och larm, vägsidesassistans, fjärrdiagnos mm. Ytterligare exempel är system för styrning av kommersiella flottor, fjärrövervakning av tunga fordon osv. WirelessCar ägs till största delen av AB Volvo men arbetar med de flesta företag inom fordonsindustrin. WirelessCars tjänster levereras under fordonstillverkarens varumärken bland vilka kan nämnas BMW, Volvo Cars, Volvo Trucks och Volvo Construction Equipment.

Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se
Följande filer finns att ladda ned: