• Redsense/

Redsense blodläckagealarm används av tre av de fem största leverantörerna av dialysvård i USA, samt tre av de fem främsta sjukhusen

Redsense Medical meddelar att bolagets blodläckagealarm nu används av tre av de fem största leverantörerna av dialysvård i USA: Fresenius, DaVita och American Renal. Dessutom används alarmet vid tre av de fem främsta sjukhusen i USA inom njursjukvård: Mayo Clinic, Cleveland Clinic samt New York Presbyterian Hospital.

Användningen av Redsense vid Mayo Clinic och Presbyterian Hospital inleddes under 2018 och har inte tidigare meddelats. Denna anslutning är ytterligare ett bevis på den ökande användningen av Redsense inom samtliga kategorier för hemodialys. Detta gäller behandling såväl vid klinik/sjukhus som i hemmet, och såväl dag- som nattetid.

– Både kunskapen om hur patientsäkerheten kan stärkas med Redsense blodläckagealarm, och den faktiska användningen av produkten, ökar stadigt hos de mest framstående dialysklinikerna i USA. Det är glädjande då landet är världens främsta dialysmarknad och därmed globalt tongivande, säger Redsense Medicals vd Patrik Byhmer.

Redsense Medicals försäljning av blodläckagealarm och optiska fibrer sjönk i USA under det fjärde kvartalet 2017, men som tidigare meddelats berodde detta främst på att distributörer valde att sälja från sina lager utan att fylla på dem i motsvarande omfattning.

– Låga lagernivåer hos distributörer som behöver fyllas på samt en ökande användning vid såväl redan anslutna som nya kliniker och sjukhus innebär att vi förväntar oss en ökad försäljning under Q1 2018 och resten av året, säger Patrik Byhmer.

Nephrology News & Issues sammanställning av de största leverantörerna av dialysvård i USA:

U.S. News and World Reports ranking av de främsta sjukhusen inom njursjukdom:

Redsense Medical är en koncern med verksamhet i framförallt Europa och USA. Bolaget har utvecklat systemet Redsense, en medicinteknisk produkt som används för övervakning och larm vid blodläckage i samband med hemodialys. Redsense löser ett av de allvarligaste återstående säkerhetsproblemen med hemodialys – att snabbt upptäcka vennålsutdragning och kateterläckage och minimera blodläckaget. Systemet består av en patenterad fiberoptisk sensor, i utförande för antingen vennål eller centraldialyskateter, som kopplas till en larmenhet. Bolaget har även utvecklat en internationellt standardiserad direktkoppling som gör att kompatibla dialysmaskiner kan stänga av blodflödet automatiskt vid blodläckage. Redsense Medicals teknologi har sedan starten utvecklats utifrån önskemål och säkerhetskrav från vårdgivare inom dialyssektorn.