Redsense erhåller ”Medical Device Establishment Licence” i Kanada

Health Canada har utgivit en ”Medical Device Establishment Licence” till Redsense Medical som tillverkare av medicintekniska produkter. Licensen innebär att ett formellt godkännande att Redsense uppfyller de krav som den kanadensiska myndigheten ställer på bolag som vill tillverka medicintekniska produkter för import och försäljning på den kanadensiska marknaden.

För att sälja Redsense produkter i Kanada krävs en licensierad Distributör. Vi har inlett sökandet efter en distributör och beräknar att vi kan få ett avtal på plats under 2016. När ett sådant avtal är på plats kan Redsense’s produkter börja säljas på den kanadensiska marknaden.

Redsenses licensnummer är 6760 med utställande datum 2015-10-09

För mer info om Health Canada: http://www.hc-sc.gc.ca/dhp-mps/compli-conform/licences/index-eng.php

Vd Redsense Medical AB (publ)

Redsense Medical AB (publ) i korthet
Redsense Medical AB (publ.) utvecklar, marknadsför och säljer system för dialysövervakning. Företaget har sitt säte i Halmstad och har även kontor i Chicago, IL., USA. www.redsensemedical.com

Produkten:
Redsense ett optiskt system som varnar för blödning vid dialysbehandling. Det är mycket enkelt att använda. Sensorplåstret fästs över vennålens instickshål och ljus leds till och från larmenheten genom en optisk fiber i sensorplåstret. Blod på sensorn ger en ljusförlust vilket utlöser larmet och kan rädda liv. Redsense Medicals vennålslarm säljs i Sverige, Danmark, Norge, Finland, Storbritannien, Irland, USA, Österrike, Tyskland, Tjeckien, Holland och Belgien.

Taggar: