Redsense erhåller besked om patentgodkännande i Australien

Redsense Medical har erhållit besked om patentgodkännande i Australien av bolagets patent för övervakning och larm vid blodläckage med titeln ”Device for monitoring blood leakage from wounds”. Patentet kommer att vara giltigt till och med den 22 mars 2033.

Patentgodkännandet innebär att Redsense Medical erhåller immateriellt skydd på en mycket progressiv marknad för den globala trenden med en ökande andel dialys i hemmet. I Australien utförs omkring 12 procent av alla dialysbehandlingar i hemmet jämfört med cirka 3 procent på global nivå. Det är intressant för bolaget då det finns ett mycket starkt fokus på patientsäkerheten i själva dialysutrustningen vid hemdialys.

– Med vårt ledande system för övervakning och larm vid blodläckage, som dessutom kan direktkopplas till dialysmaskinen för automatisk avstängning av blodflödet, har vi goda förutsättningar att relativt snabbt kunna etablera oss i Australien, säger Patrik Byhmer, vd för Redsense Medical.

I dagsläget pågår en utvärdering i Australien av bolagets övervaknings- och larmsystem vid blodläckage tillsammans med en av landets ledande aktörer inom dialysvård. Redsense Medical förväntar sig att denna utvärdering kommer att slutföras redan under hösten 2017.

– Vid ett fördelaktigt utfall i utvärderingen kommer vi att erhålla en välrenommerad referenskund i likhet med Vivantes i Tyskland, vilket är en stor fördel vid marknadsetablering av en ny produkt inom patientsäkerhet. Vi kommer att återkomma med information om vår samarbetspartner och utfallet i utvärderingen när den blir officiell, berättar Patrik Byhmer.

Besked om patentgodkännande, ”notice of acceptance”, innebär att patentverket i Australien avser att bevilja bolaget patent.

Redsense Medical är en koncern med verksamhet i framförallt Europa och USA. Bolaget har utvecklat systemet Redsense, en medicinteknisk produkt som används för övervakning och larm vid blodläckage i samband med hemodialys. Redsense löser ett av de allvarligaste återstående säkerhetsproblemen med hemodialys – att snabbt upptäcka vennålsutdragning och kateterläckage och minimera blodläckaget. Systemet består av en patenterad fiberoptisk sensor, i utförande för antingen vennål eller centraldialyskateter, som kopplas till en larmenhet. Bolaget har även utvecklat en internationellt standardiserad direktkoppling som gör att kompatibla dialysmaskiner kan stänga av blodflödet automatiskt vid blodläckage. Redsense Medicals teknologi har sedan starten utvecklats utifrån önskemål och säkerhetskrav från vårdgivare inom dialyssektorn.

Denna information är sådan information som Redsense Medical AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21 augusti 2017.