Redsense Medical erhåller besked om patentgodkännande i Brasilien

Redsense Medical meddelar att bolagets patentansökan med titeln ”Means and method for detection of blood leakage from wounds” har blivit godkänt av patentverket i Brasilien. Patentet kommer att vara giltigt till och med den 21 juni 2025.

Beskedet innebär att Redsense Medical erhåller immateriellt skydd för sitt blodläckagealarm på den största och viktigaste marknaden för hemodialys i Sydamerika. Bolagets metodpatent är nu godkänt på samtliga marknader där ansökan har inlämnats.

– Det är inspirerande att vi nu har erhållit vårt första patentgodkännande i Sydamerika, vilket gör det möjligt för oss att mer aktivt bearbeta denna betydande marknad. Vi ser goda möjligheter att framöver etablera oss i regionen tillsammans med en lämplig distributör, säger Redsense Medicals vd Patrik Byhmer.

Redsense Medical är en koncern med verksamhet i framförallt Europa och USA. Bolaget har utvecklat systemet Redsense, en medicinteknisk produkt som används för övervakning och larm vid blodläckage i samband med hemodialys. Redsense löser ett av de allvarligaste återstående säkerhetsproblemen med hemodialys – att snabbt upptäcka vennålsutdragning och kateterläckage och minimera blodläckaget. Systemet består av en patenterad fiberoptisk sensor, i utförande för antingen vennål eller centraldialyskateter, som kopplas till en larmenhet. Bolaget har även utvecklat en internationellt standardiserad direktkoppling som gör att kompatibla dialysmaskiner kan stänga av blodflödet automatiskt vid blodläckage. Redsense Medicals teknologi har sedan starten utvecklats utifrån önskemål och säkerhetskrav från vårdgivare inom dialyssektorn.

Denna information är sådan information som Redsense Medical AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 5 januari 2018.