RP501: Redwood Pharma ger officiellt namn för utvecklingsprogram för terapi mot milda torra ögon

Efter det tidigare publicering har Redwood Pharma officiellt utnämnt det nya utvecklingsprojektet för behandling av milda torra ögon som RP501. Detta program bygger på nyligen gjorda kliniska bevis för att IntelliGel ensam kan ge patienter lindring - utvärderade av objektiva och subjektiva mått. RP501 är avsett att behandla en unik patientpopulation av milda patienter av båda könen.

Med unikt kliniskt bevis som stärker sin konkurrenskraftiga position kommer RP501 att kunna konkurrera på en växande marknad med milda torra ögonterapier inklusive tårersättningsmedel värda till över 2 miljarder USD globalt enligt marknadsundersökning av TMR 2020. Marknadsdrivkrafter inkluderar en åldrande befolkning, ökad datoranvändning / skärmtid och ökad föroreningar. En nyligen genomförd marknadsundersökning av patienter utförda av Redwood Pharma i USA och Europa tyder på att marknaden har behov av terapier som är effektiva och minskar antalet instillationer per dag. Uppskattningsvis 40% (cirka 3,4 miljoner människor i USA och EU) av de tillfrågade skulle vara intresserade av att byta till det från sina nuvarande produkter som används idag.

”Med hjälp av regulatoriska experter utvärderar Redwood Pharma-teamet nu utvecklings- och regleringsvägarna framåt för att förverkliga en produkt för första kommersialisering i USA och EU, två av de största marknaderna globalt. När dessa vägar har kristalliserat kommer Redwood att kunna definiera de aktiviteter som behövs för att slutföra marknadstillstånd - det är vår avsikt att kommunicera detta till marknaden så snart som möjligt. Vi är uppenbarligen glada över detta kommersiella tillfälle att utöka vår produktportfölj genom att utnyttja vår förståelse för IntelliGel, resultat från RP101 torra ögon-programmet och vår kliniska expertis inom detta ögonläkareområde. Eftersom det finns många former av torra ögon och ingen enda lösning kan RP501 och RP101 ge symtomlindring till olika patientgrupper ”, säger VD Martin Vidaeus.

För mer information:
Martin Vidaeus, VD Redwood Pharma AB (publ)
E-post: martin.vidaeus@redwoodpharma.com

Redwood Pharma utvecklar oftalmiska produkter där det uppstår stora medicinska behov med hjälp av innovativa tekniker. För att ge kommersiella partners och deras kunder effektiva medicinska lösningar har företaget för närvarande produkter under utveckling för att behandla torra ögonsjukdomar i olika målpatienter. RP101-programmet riktar sig till måttlig till svår torr ögonsjukdom hos kvinnor efter klimakteriet genom att ge en lågdos östrogenbehandling längst fram i ögat. RP501-programmet syftar till att behandla mildare former av torra ögon i en bredare patientpopulation inklusive både män och kvinnor. För andra potentiella läkemedelssubstanser och terapeutiska områden kan företaget använda IntelliGel-läkemedelsleveransplattformen som förbättrar patientens bekvämlighet genom att kontrollera doseringen och eventuellt minska antalet instillationer per dag och efterföljande biverkningar. Redwood Pharma utnyttjar sina styrkor i den tidiga kliniska utvecklingen och syftar till att generera intäkter genom bland annat licensavtal med företag som har kapacitet att tillverka och sälja medicinska produkter över hela världen.

Redwood Pharma AB (publ) är noterat på Spotlight Stock Market (Ticker: REDW.ST, ISIN: SE008294789).