Referanza tar in kapital via en investering av Kichi Invest och Almi Invest

Report this content

STOCKHOLM – 8 september 2017 – Micro Influencer Marketing-företaget Referanza meddelar idag att man genomfört en nyemission om totalt 6,5 MSEK ledd av bland annat Almi Invest och Kichi Invest, ett investmentbolag delgrundat av Oscar Ingdahl och Fredrik Wester, som är VD och grundare av det svenska spelbolaget Paradox Interactive. Befintliga investerare försvarar sina andelar där bland andra Bo Mattsson kan nämnas, entreprenör och affärsängel som tidigare grundat Cint, Eurotrade SA och Mangold Fondkommission.

Investeringen skall användas för fortsatt utveckling och expansion i Sverige och utomlands. I samband med investeringen tillträder Oscar Ingdahl från Kichi Invest som ny styrelsemedlem i Referanzas styrelse tillsammans med Anna Söderholm från Almi Invest och Bo Mattsson.

- Vi ser ett starkt ökat användande av vår plattform från framförallt företag inom biljett- och upplevelseindustrin där hundratusentals konsumenter redan passerat vårt mobila flöde. Vi är extremt glada över att få med Fredriks och Oscars expertis in i bolaget och med det nya kapitalet kan vi accelerera teknisk utveckling och fortsätta satsa på tillväxt, säger Joakim Turesson, CEO och medgrundare av Referanza.

Investeringen kommer i ett läge där marknadsföringslandskapet snabbt förändras och där klassisk Word-Of-Mouth idag sker över sociala nätverk mellan konsumenter. Företags CRM och kundbas blir en allt viktigare tillgång där nöjda kunder blir ambassadörer som aktivt pratar om sin kundupplevelse.

- Vi har följt Referanzas tidiga och positiva utveckling och tror mycket på området kring Influencer Marketing där Referanza har en ny och intressant vinkel som alla företag egentligen borde använda parallellt med sin existerande marknadsföring online. Med en kombination av en återkommande abonnemangsbetalning och en modell där kunden endast betalar för den effekt det driver, så tror vi att Referanza har potential att generera betydande intäkter för sina kunder, säger Oscar IngdahlVD på Kichi Invest.

Om Referanza
Referanza är en plattform för Micro Influencer Marketing som driver digital trafik via nöjda kunder på ett mätbart och effektivt sätt. Kunder får därmed obegränsad access till den nya generationens marknadsföring baserad på ny teknik och nya konsumentbeteenden där rekommendationer mellan vänner är nyckeln till framgång. Läs mer på www.referanza.com.

Om Micro Influencer Marketing
Till skillnad från traditionell Influencer Marketing där företag sätter produkter och tjänster i händerna på bloggare och kändisar, så innebär Micro Influencer Marketing att företag hittar och arbetar med dess redan existerande nöjda kunder och låter dem rekommendera sina vänner direkt i kundupplevelsen. Det blir en trovärdig marknadsföring då allt fler konsumenter anger att de hellre köper baserat på en rekommendation från en vän på t.ex. Facebook, Twitter eller Instagram, snarare än på traditionell reklam.

Om Kichi Invest
Kichi Invest är ett privat investmentbolag med fokus på nordiska företag som söker kapital för att driva tillväxt och strategiska initiativ. Kontakta oss på
kichiinvest.se

Om Almi Invest
Almi Invest
är Sveriges mest aktiva investerare i startups. Vi gör investeringar i hela landet via 8 regionala riskkapitalbolag och ett nationellt riskkapitalbolag inom GreenTech. Almi Invest förvaltar cirka 3 miljarder kronor och har sedan start investerat i ca 600 startups. Våra bästa innehav har förvärvats av bl a Google, Microsoft, Qlik och Apple eller noterats på olika börser. Almi Invest är ett riskkapitalbolag inom Almi-koncernen.

För mer information, vänligen kontakta:
Referanza

Joakim Turesson, VD