Delårsrapport för perioden januari – mars 2024

SAMMANFATTNING

Första kvartalet (1 januari – 31 mars)

• Nettoomsättningen uppgick till 54,6 MSEK (46,2).
  • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -2,5 MSEK (-3,1).
  • Rörelseresultat före goodwillavskrivningar (EBITA) uppgick till -2,7 MSEK (-3,4).
  • Rörelseresultat före finansiella poster och efter goodwillavskrivningar (EBIT) uppgick till -12,2 MSEK (-10,6).
  • Periodens resultat efter skatt (och goodwill) uppgick till -15,3 MSEK (-12,8).

Periodens resultat per aktie uppgick till -0,28 kronor (-0,49).

VÄSENTLIGA HÄNDELSER

Första kvartalet

• Awelin lanserar en ny AI-driven tjänst

Efter utgången av rapportperioden

• En riktad nyemission genomfördes under maj månad om cirka 19 MSEK

VD HAR ORDET

2024 har öppnat enligt förväntan med en ökande omsättning och något förbättrat resultat jämfört med motsvarande period föregående år. En kallare vår än normalt och tidigt påskfirande har påverkat första kvartalets försäljning. Vi kan med glädje se att gruppen under kvartalet börjat se nya positiva tecken, där fler och fler av bolagen åter börjar hitta tillbaka till tillväxt, stärkt lönsamhet och ökande orderstockar efter en längre period av marknads-utmaningar. Det arbete som genomförts under 2022 och 2023 har gett resultat, vilket bör ha god potential att synas i siffrorna framåt - i takt med en förbättrad marknad som börjar normaliseras. Gruppens största fokus för 2024 är fortsatt förbättrad lönsamhet samt vidare stärkt balansräkning där de åtgärder som genomförts under 2023 och 2022 ligger till grund för detta.

Vidare åtgärder för att stärka verksamheterna

På samma sätt som under 2023 har vi fortsatt det ofta tuffa arbetet med att utveckla de områden i gruppen där förbättringsmöjligheter identifierats. Omförhandlingar av avtal, leverantörsbyten och i vissa fall översyn av bemanningen har varit viktiga delar för att bättre anpassa verksamheten till nya rådande förutsättningar. Det har inneburit många svåra beslut och sysslorna har varit krävande och tuffa. Arbetet har varit oerhört viktigt för att anpassa verksamheterna till den nya verkligheten, vilket stärkt våra bolag inför vidare framtida tillväxt.

Fortsatt utmanande marknad att navigera

Marknadsförhållandena är fortsatt utmanande för branschen, men positiva tecken syns för första gången på många kvartal. Riksbanker och de flesta makroekonomer kommunicerar att räntorna toppat och skall fortsätta att sänkas. Det bör successivt stärka konsumtionen under året, samtidigt som de stora lager som tidigare funnits på marknaden från tidigare år sannolikt har börjat säljas ut, vilket i kombination med stabilare inköpspriser och stabiliserad valuta bör kunna leda till stärkta bruttomarginaler framåt. Våra operativa förbättringsaktiviteter fortsätter samtidigt att stärka verksamheten och vår position på marknaden! Det har varit två utmanande år i sektorn - men vi ser nu fram emot att för första gången på länge förhoppningsvis börja se lite makromedvindar när konsumtionen rimligen skall återgå och slå historiska nivåer i framtiden! Samtidigt förstår vi att det tar tid för marknaden att normaliseras, men vi tror oss vara rätt positionerade för att rida på detta när detta sker.

Ökat antal besökare och ökande orderstock

Folkhemmet som säljer möbler och heminredning har varit det bolag som har påverkats mest av konsumentkrisen. Bolaget ser nu äntligen ökande antal besökare i de flesta av sina butiker och en starkare e-handel. Även bruttomarginaler har stabiliserats i takt med att konkurrenter tömt sina lager, inflationen sjunkit tillbaka och försäljningen av egna varumärken ökat. Folkhemmet har under inledningen av året även sett en större orderbok jämfört med föregående år (som till stor del skall levereras ut under Q2). En tidigare påsk än vanligt har förskjutit en del av leveranserna till april och maj och en kall vår har påverkat försäljningen av våra utemöbler. Försäljningen i bolaget förväntas växa i takt med att bostadstransaktioner åter kommer igång och när fler konsumenter börjar känna en större trygghet i att det värsta sannolikt är bakom dem.

Fokusområden för 2024

För att kunna öka lönsamhet och tillväxtmål kommer gruppen att fokusera på ett antal områden där vidare internationell expansion är ett prioriterat område. Den internationella närvaron i nuläget är fortsatt blygsam, men arbetet och investeringarna fortlöper. Heat Nordic (”Gasoltuben”) uppvisar som ett exempel fortsatt god tillväxt sedan satsningen i Finland och Danmark påbörjades, och SQRTN tar allt mer mark i bland annat Tyskland och Finland. Utöver detta är ett viktigt fokusområde att utvidga produktsortiment och tjänsteerbjudanden där en viktig del är att öka mängden egna varumärken i gruppen. Ett exempel på utvidgning av tjänsteerbjudande innefattar Awelins nya AI-erbjudande till företagskunder för att effektivt kunna skapa innehåll, så som produktbilder och annonser, för att kunna driva framgångsrik digital försäljning.

Genomförd emission samt refinansiering av banklån för stärkt kapitalstruktur och balansräkning

Bolaget har bedrivit ett arbete för att undersöka möjligheterna kring att stärka gruppens balansräkning och kapitalstruktur. Med en ny verklighet med hög ränta och därmed högre finansieringskostnader, har ett prioriterat område varit att anpassa kapitalstrukturen till de nya villkor som råder på marknaden. Det är med glädje som vi under maj månad kunde meddela att vi genomfört en framgångsrik nyemission till en skara investerare om ca. 19 Mkr - en styrka i detta utmanande finansklimat! Likviderna som inkommer via emissionen stärker balansräkningen inför framtida expansion och aktiviteter. Vi minskar samtidigt våra bankskulder vilket i sin tur sänker räntekostnaderna och stärker kassaflödet i gruppen.

Vi ser fram emot att fortsätta det hårda arbetet med att förbättra verksamheterna och för att ta ytterligare steg mot förbättrad lönsamhet och ökad tillväxt under resten av året. Allt hårt arbete har börjat ge effekt, vi ska vara rätt positionerade för att kunna dra nytta av en marknad som rimligen snart kommer att ha medvind.

Om Refine Group

Refine är en bolagsgrupp som äger, bygger och förädlar varumärken inom den digitala handeln. Bolagets aktie är sedan mars 2021 noterad på Nasdaq First North Growth Market. Eminova Fondkommission AB (telefon: +46 (0)8-684 211 10, e-post: adviser@eminova.se) är Bolagets Certified Adviser.

För mer information, se www.refinegroup.com.