Operationell uppdatering från Refine Group AB (publ)

Refine Group AB (publ) (”Refine” eller ”Bolaget”) ger en verksamhetsuppdatering med vissa höjdpunkter från sina affärsområden och dotterbolag under första och andra kvartalet 2023 efter genomförande av de omvända förvärven av Refine Group Holding AB (publ) (“Refine Holding”) samt Ecomm Holding AB (“Ecomm”).

“Under juni månad har de tidigare kommunicerade omvända förvärven av Refine Holding samt Ecomm avslutats. Efter ett intensivt åternoteringsarbete under den inledande delen av året har Bolagets tidigare OBS-status från Nasdaq nu tagits bort. Eftersom det inte har funnits möjlighet att fullt ut ge en verksamhetsuppdatering under pågående process, delar Bolaget en kort operationell uppdatering inför kommande kvartalsrapport.

Vi fortsätter att bygga gruppen vidare mot Bolagets strävan om att bli en stark aktör inom framtidens digitala handel. Vi har under första halvåret arbetat intensivt för att stärka dotterbolagen ytterligare samt utveckla vårt värdeerbjudande till våra kunder och dotterbolag. Marknaden är samtidigt utmanande med en påverkad konsumtionsnivå - vilket även kan skapa möjligheter. Den avsiktsförklaring om förvärv som Refine kommunicerade förra veckan är ett bevis på detta.

Flera av våra koncerninitiativ genomförs, där bland annat ett business intelligence-verktyg rullats ut till vissa av koncernens dotterbolag. Avsikten med initiativet är att våra dotterbolag ska kunna ta bättre och mer datadrivna beslut. Ett annat exempel är att vår centrala stödfunktion kring dataanalys också nyttjats flitigt av dotterbolagen. Vi har genom initiativen hjälpt flera av våra bolag att ta mer välgrundade beslut kring alltifrån logistikinvesteringar till prissättningsstratgier.” säger David Wallinder, VD för Refine Group AB (publ)

Affärsområdet Products

Affärsområdet Products har under första halvåret slutfört flera produktlanseringar. Bland annat Folkhemmet har tillsammans med Bolaget arbetat med prisstrategier för att kunna nå rätt mix av försäljningsvolymer och bruttovinster. Detta arbete är viktigt under perioder då marknaden i stort sitter på stora lager som säljs ut, ofta till reducerade priser.

Refines strategi är fortsatt att genom sina centrala stödfunktioner och synergier med affärsområdet Digital Services hjälpa koncernens varumärken att öka deras digitala tillväxt under lönsamhet. Utvalda höjdpunkter i några av verksamheterna inom affärsområdet följer nedan:

• SQRTN Company har fortsatt att stärka sin D2C-affär (försäljning direkt till konsument). Under våren har bland annat en kollektion med bandet Hooja lanserats. Efter en utmanande tid i återförsäljarledet är det positivt att se att SQRTN Company tillsammans med Refines Digital Services-erbjudande ökat sin digitala D2C-försäljning till goda nivåer och som nästa steg kommer en geografisk expansion att genomföras.
  • Gasoltuben fortsätter att växa sin affär där en sen vår förskjutit försäljningen något mot sommaren. Verksamheten har sett en fortsatt stark digital försäljning under tidig sommar.
  • Folkhemmet har under sen vår och tidig sommar sett en ökande efterfrågan på sina produkter efter en avvaktande vinter. Folkhemmets strategi är fortsatt att över tid öka mängden egna varumärken samt att stärka sin digitala affär ytterligare.
  • Browgame har inför andra delen av året säkrat en rad nya återförsäljare och ser en ökande efterfrågan, trots en utmanande tid för många återförsäljare. En rad kostnadsbesparingar som initierades under 2022 har gett goda förutsättningar att driva en lönsam affär under 2023. Browgame har under inledningen av året vunnit priset “Årets brynprodukt” på Daisy Beauty Awards.
  • MandySkin har efter en ny produktlansering under slutet av 2022 fått in en rad ledande svenska återförsäljare som kunder, med ett starkt mottagande av produkten. Verksamheten arbetar med internationalisering genom fler utländska återförsäljare.
  • Dotterbolaget Re/Way har avyttrats för att stärka Refines fokus på att äga de varumärken där Refines strukturvärden kan nyttjas maximalt.

Digital Services

Verksamheterna under affärsområdet Digital Services hjälper externa och interna varumärken att växa sina digitala affärer. Under årets inledning har det varit ett starkt fokus på en rad strategiska initiativ när marknaden på kort tid genomgått stora förändringar. Initiativen inkluderar kostnadsfokus i dotterbolagen samt ett utökat erbjudande för bolag som fokuserar på att driva lönsamhet i sin digitala affär.

• Under juni tecknades en avsiktsförklaring med en etablerad varumärkes- och designbyrå som arbetar med några av världens starkaste livsstilsvarumärken. Vid affärens genomförande kommer Digital Services erbjudande inom varumärkesbyggande kraftigt att stärkas.
  • Awelin och Heep har slagits ihop för att dela en rad gemensamma funktioner och stärka organisationerna. Genom sammanslagningen stärker nu Awelin sitt erbjudande även till B2B-varumärken som vill accelerera sin digitala försäljning och tillväxt, samtidigt som kostnadsbesparingar genomförts.
  • Lybe har under våren genomgått ett strategi- och varumärkesarbete för att förbättra sitt erbjudande till e-handlare som söker en långsiktig teknisk samarbetspartner.
  • Arbetet i affärsområdet fortsätter för att kunna skapa ett av marknadens starkaste erbjudande för bolag som är aktiva inom digital handel. Under perioden har affärsområdet hjälpt många av marknadens starkaste varumärken med sin digitala tillväxt.