Refine Group avyttrar Skogstrollen AB som ett vidare led i att renodla gruppens verksamhet

Refine Group AB (publ) (”Refine”) har ingått ett bindande avtal avseende avyttring av samtliga aktier i Skogstrollen AB (”Bolaget”) som bland annat driver iPhonebutiken.se (”Transaktionen”). Bolaget avyttras som ett led i Refines tidigare kommunicerade strategi om att renodla koncernen vidare mot varumärken där Refine bedöms kunna tillföra mest värde. Transaktionen möjliggör ett fortsatt ökat fokus på de koncernbolag som bedöms kunna dra mest nytta av Refines värdeerbjudande.

Den totala köpeskillingen för aktierna i Bolaget uppgår till 7,75 miljoner kronor kontant (”Köpeskillingen”), där Köpeskillingen även används till att återbetala det lån som tidigare upptagits med Bolagets aktier i pant. Bolagets nettoomsättning och EBITDA rullande tolv månader uppgick per sista november 2023 till cirka 48,7 miljoner kronor respektive cirka 1,1 miljoner kronor. Transaktionen väntas över tid ha en positiv påverkan på Refines marginaler.

“Transaktionen är ett vidare led av gruppens strategiarbete kring ett stärkt fokus på de bolag som vi bedömer kan dra allra mest nytta av koncernens operativa plattform. Vi bedömer också att vi genom affären kommer att kunna stärka gruppens marginaler och samtidigt stärka gruppens balansräkning genom en reducerad skuldsättning och minskade löpande finansieringskostnader. Vi har efter dialog med flera intressenter valt att genomföra affären med en part som vi tror kommer att ta hand om bolaget väl”, säger David Wallinder, VD Refine Group AB (publ).

För ytterligare information, se: www.refinegroup.com.