Refine Group informerar om effekten av branden i Gasoltubens lager

Refine Group AB (publ) (”Refine”) offentliggjorde genom pressmeddelande den 30 juni 2023 att dotterbolaget Gasoltuben Nordic AB (“Gasoltuben” eller “Bolaget”) drabbats av en brand i Bolagets lokaler. Gasoltuben har nu nått en överenskommelse med försäkringsbolaget som innebär en positiv resultateffekt om 0,1 miljoner kronor.

Den 30 juni 2023 offentliggjorde Refine genom ett pressmeddelande att dess dotterbolag Gasoltuben drabbats av en brand i Bolagets lokaler. I branden förstördes bland annat delar av varulagret och verksamheten drabbades även av tillfälliga verksamhetsstörningar till följd av händelsen.

I Refines kvartalsrapport för det tredje kvartalet redovisades en negativ resultateffekt för varulagrets skador om cirka 1,2 miljoner kronor efter försäkringsbolagets preliminära ersättning. Efter vidare dialog med Bolagets försäkringsbolag har Gasoltuben nu beviljats ersättning med ytterligare cirka 1,3 miljoner kronor för förlorad bruttovinst till följd av Bolagets verksamhetsstörningar. Den totala redovisningsmässiga resultateffekten av branden summeras därmed till totalt 0,1 miljoner kronor, vilket kommer att påverka det fjärde kvartalets resultat positivt.

Denna information är sådan information som Refine är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning 596/2014. Informationen i detta pressmeddelande har publicerats genom ovanstående kontaktpersons försorg, vid den tidpunkt som anges av Refines nyhetsdistributör Cision vid publiceringen av detta pressmeddelande.

För ytterligare information, se: www.refinegroup.com.