Spherio Group AB (publ) halvårsrapport januari–juni 2022

Perioden januari­–juni 2022

• Nettoomsättningen uppgick till 4 541 Tkr (6 533) motsvarande en minskning med 30 procent.
  • Bruttomarginalen uppgick till 41 procent (34).
  • EBITDA uppgick till -13 221 Tkr (-13 275).
  • Rörelseresultatet uppgick till -15 835 Tkr (-14 105).
  • Resultat efter skatt uppgick till -15 848 Tkr (-14 127).
  • Resultat per aktie uppgick till -0,61 kr (-0,73).

Kvartalet januari–juni 2022

• Nettoomsättningen uppgick till 2 830 Tkr (4 175) motsvarande en minskning med 32 procent.
  • Bruttomarginalen uppgick till 42 procent (33).
  • EBITDA uppgick till -6 128 Tkr (-7 477).
  • Rörelseresultatet uppgick till -7 544 Tkr (-8 206).
  • Resultat efter skatt uppgick till -7 551 Tkr (-8 218).
  • Resultat per aktie uppgick till -0,29 kr (-0,43).

Väsentliga händelser under och efter kvartalet

• Under april presenterades koncernens utveckling mot ett ökat techfokus där verksamheten kommer att bedrivas inom tre affärsgrenar Tech, Logistics och eCom.
  • Ytrade Group bytte namn till Spherio Group genom beslut om ändring av bolagsordning på årsstämman den 13 maj 2022.
  • Under kvartalet tecknades nya avtal med modedistributören Welcome, och denimvarumärket ADNYM samt premiumvarumärkena Understatement och Filippa K.
  • I maj avgick David Knape som VD för Spherio Group och Mikael Wiborgh tillträde som tf. VD och koncernchef.
  • I juni ingick Spherio Group avtal med sina två första kunder till den nya SaaS-plattformen Spherio Solutions.
  • I juli ingick Spherio Group avtal med sin tredje kund till Spherio Solutions.
  • I juli beslutades om riktade emissioner av konvertibla skuldebrev om totalt 8,9 MSEK till en grupp investerare och styrelseledamöter i Spherio Group, vilket görs i syfte att finansiera bolagets fortsatta satsning på SaaS-plattformen Spherio Solutions. Beslutet godkändes av den extra bolagsstämman som hölls i augusti.

VD-kommentar
Sedan jag tillträdde rollen som tillförordnad VD i maj har jag tillsammans med ledning och styrelse haft fullt fokus på att genomföra den förändringsplan som initierades i början av året med syfte att skapa stabilare kassaflöden och snabbare nå lönsamhet. Vi har satt tydliga mål och med vårt kompetenta team och kraftfulla insatser under året är vi på god väg att nå dit. Jag vill passa på att ta tillfället i akt och tacka för det förtroende jag fått och ämnar förvalta det väl. Det är spännande tider som väntar för Spherio Group!

Kvartalets utveckling
Under andra kvartalet var koncernens nettoomsättning 2 830 Tkr vilket är en minskning med 32 procent. Anledningen är lägre volymer på plattformen Yaytrade gällande både antal samarbeten och produkter samt svagare efterfrågan i vissa produktgrupper, med minskad trafik och snittordervärde som följd. Trenden vi ser är ett minskat globalt konsumentförtroende, där vår viktigaste marknad Sverige noterade den lägsta nivån på tjugofem år.

Re/Way utvecklas fortsatt starkt och når en nettoomsättning om 759 Tkr, vilket motsvarar en tillväxt om 125 procent och en bruttomarginal om 39 procent. Under kvartalet redovisar RE/WAY en EBITDA-marginal på 11 procent. RE/WAY bidrar därmed till koncernen med ett positivt EBITDA-resultat och en slimmad rörelsekapitalstruktur, samtidigt som det stärker möjligheten för omställning till positivt kassaflöde och EBITDA-resultat på koncernnivå.

Koncernen redovisar en bruttomarginal om 42 procent under kvartalet som stärkts med hela 9 procentenheter, vilket framför allt drivs av att nära 50 procent av nettoomsättningen kommer från selektivt inköpta produkter. Vi når bruttomarginaler på enskilda släpp på 65 procent och når en förväntad genomförsäljning av de produkter vi köpt in.

Spherio Solutions – steg mot finansiell styrka
Under kvartalet lanserade vi vår SaaS- och logistiklösning Spherio Solutions som möjliggör för företag att lansera egna digitala butiker för utförsäljningar av secondhand, överlager, returer och provkollektioner. Det är glädjande att vi redan har signerat våra tre första kunder till plattformen, vilka driftsätts i september 2022. Den nya intäktsmodellen som lösningen innebär gör att vi diversifierar våra intäktsflöden, vilket stärker vår affär även vid tuffare marknadsklimat. SaaS-lösningen bidrar till stabilare kassaflöden genom en återkommande månatlig intäkt och en hanteringsintäkt per produkt, och gör oss mindre beroende av vår kommission på nettosålda produkter. Tillsammans möjliggör detta för den omställning vi befinner oss i som innebär en tydligt ökad finansiell styrka och skalbarhet framåt. Vårt fulla fokus ligger nu på att etablera samarbeten med fler spännande varumärken och ser med tillförsikt på intresset för Spherio Solutions inom fashion och även inom lifestyle/home-segmenten.

Förändringar i organisationen
I maj genomfördes namnbytet från Ytrade Group till Spherio Group för att tydliggöra vårt ökade tech-fokus och för att framhäva koncernens tre affärsgrenar – tech, logistics och eCom. Under årsstämman valdes även Luca Di Stefano till styrelseordförande för koncernen, vilket vi är mycket glada över. Luca har lång erfarenhet från flera tillväxtbolag och med ett brett kontaktnät och mycket energi hjälper han oss framåt i högt tempo.

Fokusskiftet mot SaaS-plattformen Spherio Solutions ställer mindre resursintensiva krav på vår organisation vilket kommer fortsatt påverka omfattningen av vår personalstyrka under året. Utöver det har vi genomlyst hela vår kostnadsbas och genomfört kostnadsbesparingar för att ställa om mot vår nya strategiska inriktning. Det innebär att när vi når full effekt av den pågående omställningen under fjärde kvartalet i år, kommer vi ha 20 till 25 procent lägre övriga externa kostnader samt personalkostnader jämfört med andra kvartalets nivåer.

Fokus framåt
Spherios absoluta fokus framåt är att fortsatt genomföra vår förändringsplan och i juli beslutades om riktade emissioner om totalt 8,9 MSEK för att finansiera satsningen på vår SaaS-plattform. Vi arbetar aktivt med att fortsätta attrahera nya kunder till Spherio Solutions samtidigt som kostnadskostymen skräddas om till att bli långsiktigt hållbar. Sammantaget gör vi detta för att skyndsamt gå mot EBITDA-lönsamhet och ett positivt kassaflöde. Vi bedömer att de genomförda och kommande förändringarna inom Spherio Group kommer att leda till en starkare koncern på både kort och lång sikt.

Mikael Wiborgh
Tf. VD Spherio Group AB (publ)

Delårsrapporten bifogas och länkas detta pressmeddelande och finns tillgänglig på Bolagets hemsida https://www.spheriogroup.com/financial-reports

Rapporten kan även laddas ner i sin helhet här

Mikael Wiborgh, tf. VD Spherio Group AB (publ)
E-post:
mikael.wiborgh@spheriogroup.com
Telefon: +46 (0) 73 462 29 57

Denna information har publicerats genom ovanstående kontaktpersons försorg, vid den tidpunkt som anges av Spherio Group AB:s (publ) nyhetsdistributör Cision vid publiceringen av detta pressmeddelande.

Denna information är sådan information som Spherio Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanståendes kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 26 augusti 2022 kl 08.00 CEST.

Om Spherio
Vi bygger och utvecklar en sfär av bolag och tekniska lösningar som bryggar gränslandet mellan tech, logistik och eCom. Spherio Group driver marknadsplatser och utvecklar ledande SaaS-lösningar som möjliggör för fashion brands och retailers att hantera egna digitala butiker för försäljning av second hand och sample sales. Koncernen strävar efter att bidra till en bättre framtid genom att möjliggöra ökad cirkulär konsumtion. Spherio Group är baserat i Sverige och bolagets aktie är sedan mars 2021 noterad på Nasdaq First North Growth Market.

Bolagets Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, telefon: +46 (0)8-684 211 10, e-mail: adviser@eminova.se.

För mer information, se www.spheriogroup.com