Uppdatering efter omvända förvärv i Refine Group AB (publ)

Refine Group AB (publ) (tidigare Spherio Group AB (publ)) (”Refine” eller ”Bolaget”) har genomfört de omvända förvärven av Refine Group Holding AB (publ) (tidigare Refine Group AB (publ)) (“Refine Holding”) och Ecomm Holding AB (“Ecomm”) som Bolaget tidigare har kommunicerat (“Transaktionerna”). Aktierna som emitteras av Bolaget i anledning av Transaktionerna har nu registrerats av Bolagsverket. Bolaget har även avyttrat samtliga aktier i dotterbolaget RE/WAY AB (“RE/WAY”) samt beslutat att sälja eller avveckla Bolagets tidigare verksamhet under varumärket Spherio.

Transaktionerna

Bolaget offentliggjorde den 29 november 2022 att avtal ingåtts med aktieägarna i Ecomm, innebärandes att Refine förvärvar samtliga aktier i Ecomm med vederlag bestående av nyemitterade aktier i Refine. Vidare offentliggjorde Bolaget den 5 april 2023 att avtal ingåtts med ägare till 99,62 procent av aktierna i Refine Holding, innebärandes att Bolaget förvärvar aktierna med vederlag bestående av nyemitterade aktier i Refine. Den 24 maj 2023 kommunicerade Bolaget att samtliga aktier i Ecomm och cirka 97,4 procent av aktierna i Refine Holding har tillträtts.

Besluten från Refines årsstämma den 10 maj 2023 avseende bland annat tillsättande av ny styrelse, ändring av Bolagets bolagsordning, innebärandes bland annat namnändring till Refine Group AB (publ), och emission av nya aktier har nu registrerats hos Bolagsverket. Efter registrering av emissionerna uppgår Bolagets aktiekapital till 544 904 824,40 kronor fördelat på 10 898 096 488 aktier.

Försäljning av RE/WAY samt beslut kring försäljning eller avveckling av den tidigare verksamheten i Bolaget

Bolaget har sålt samtliga aktier i dotterbolaget RE/WAY till de tidigare grundarna av verksamheten. Affären beräknas inte ha någon materiell effekt på Refines finansiella ställning mot bakgrund av verksamhetens begränsade storlek. Samtidigt har den nytillträdda styrelsen beslutat att den tidigare verksamhet som bedrivits i Bolaget under varumärket Spherio ska säljas alternativt avvecklas.

Resterande aktieägare i Refine Holding

Bolaget avser att erbjuda resterande aktieägare i dotterbolaget Refine Holding att överlåta sina aktier till Bolaget för motsvarande vederlag som säljarna i Transaktionerna. Om Bolaget förvärvar aktier i Refine Holding kommer ytterligare aktier att emitteras som ersättning till säljarna.

I samband med Bolagsverkets registrering av besluten från årsstämman är de sista åtgärderna genomförda i de omvända förvärven. Vi kommer nu efter genomförandet av de omvända förvärven att fokusera på att öka värdeskapandet i våra koncernbolag genom att bland annat renodla koncernen och maximera synergierna mellan våra dotterbolag. Ett första steg i renodlingen är avyttringen av RE/WAY och försäljningen eller avvecklingen av Bolagets tidigare verksamhet under varumärket Spherio. Dessa första åtgärder medför att vi kan lägga ett större fokus på de bolag i koncernen som har störst potential och som bättre passar in i våra långsiktiga planer för gruppen. Vi ser mycket fram emot att påbörja detta arbete och har redan identifierat ett flertal potentiella synergier mellan våra dotterbolag." säger David Wallinder, tillträdande VD för Refine Group AB (publ).

Bolagets aktie är sedan mars 2021 noterad på Nasdaq First North Growth Market. Eminova Fondkommission AB (telefon: +46 (0)8-684 211 10, e-post: adviser@eminova.se) är Bolagets Certified Adviser.

För ytterligare information, se: www.refinegroup.com.