• Refine Group/

Ytrade Group AB (publ) bokslutskommuniké januari­–december 2021: Ökad nettoomsättning med 173 procent

Helåret januari-december 2021

• Nettoomsättningen uppgick till 12 141 Tkr (4 447), motsvarande en ökning med 173 procent.
  • Bruttomarginalen uppgick till 38 procent (42).
  • Rörelseresultatet uppgick till -29 539 Tkr (-13 881).
  • Resultat efter skatt uppgick till -29 583 Tkr (-13 930).
  • Resultat per aktie uppgick till -1,43 kr (-0,67).
  • Styrelsen föreslår att ingen utdelning lämnas för verksamhetsåret 2021.

Kvartalet oktober-december 2021

• Nettoomsättningen uppgick till 4 846 Tkr (1 983), motsvarande en ökning med 144 procent.
  • Bruttomarginalen uppgick till 31 procent (32).
  • Rörelseresultatet uppgick till -8 236 Tkr (-7 516).
  • Resultat efter skatt uppgick till -8 244 Tkr (-7 527).
  • Resultat per aktie uppgick till -0,40 kr (-0,36).

Händelser under och efter kvartalet

• Högsta försäljningen och konverteringsgraden någonsin under ett enskilt kvartal.
  • I oktober lanserades den nya försäljningskategorin activewear och avtal tecknades med varumärket Aim’n.
  • I oktober tecknades ytterligare ett avtal inom kategorin activewear, med Röhnisch Sportswear avseende försäljning av varumärkets utgående lager och samples internationellt.
  • I november ingicks partnerskap med modevarumärket Limitato avseende försäljning av samples och utgående lager.
  • I november utökades och förlängdes avtalet med Hope. Avtalet innefattar en total försäljning om cirka 14 000 artiklar under 2021 och första halvåret 2022.
  • I januari rekryterades Gustaf Törling som Chief Brand Officer med uppdraget att fortsätta stärka Yaytrades varumärke samt utveckla designen och upplevelsen på plattformen.
  • I januari förvärvades samtliga aktier i RE/WAY, ett e-handelsbolag inom luxury-segmentet. Köpeskillingen består av en fast del om 2,4 Mkr samt en tilläggsköpeskilling om maximalt 9,88 Mkr som baseras på RE/WAYs framtida EBITDA-resultat för räkenskapsåren 2022–2024.
  • I samband med förvärvet av RE/WAY genomfördes en riktad nyemission av 4 591 157 aktier till en teckningskurs om 2,31 kronor per aktie, vilket medför en emissionslikvid om cirka 10,6 Mkr. Kapitalanskaffningen sker i syfte att bland annat finansiera bolagets planerade fortsatta expansion.
  • Genom den riktade nyemissionen stärktes aktieägarbasen ytterligare med strategiska aktieägare såsom First Venture och Gainbridge Capital genom fonden Gainbridge Novus Nordic.
  • I februari fullföljdes förvärvet av RE/WAY. Ytrade har erlagt den fasta köpeskillingen för aktierna i RE/WAY genom att emittera och tilldela 813 559 aktier i Ytrade till säljarna.

VD-kommentar från David Knape

Ett kvartal med försäljningsrekord, utökade försäljningskategorier och ökande konvertering
Vi uppvisade under fjärde kvartalet vår starkaste tillväxt någonsin med försäljningsrekord både i oktober och november samt som enskilt kvartal. Bakomliggande anledningar till detta är flera, bland annat de investeringar som gjorts i teamet och logistik såväl som i vår plattform Yaytrade. Försäljningen steg under kvartalet med 144 procent jämfört med motsvarande period förra året och vi förbättrade vår konverteringsgrad på slutförda köp med 30 procent jämfört med vårt tidigare bästa kvartal. Yaytrade har tidigare aldrig haft ett så stort utbud av produkter på plattformen där vi sett tydliga synergier i korsförsäljning mellan olika varumärken i takt med att avtal förlängts och butiker varit öppna längre perioder.

Vi har under året signerat och förlängt ett stort antal nya partnerskap och har idag totalt över 25 samarbeten med etablerade och attraktiva varumärken om försäljning av utgående lager och samples. Det visar tydligt att Yaytrades koncept med fokus på cirkulär och hållbar konsumtion möter en hög och växande efterfrågan. Parallellt har tusentals artiklar skickats från vårt nya lager som gett oss möjlighet att förfina våra flöden ytterligare.

Kontinuerlig utveckling av plattformen
Vår tech-plattform är under kontinuerlig utveckling. Vi arbetar nu löpande med datadriven testning i utvecklingen av plattformen för att förbättra användarupplevelse och våra erbjudanden.

På så sätt kan vi optimera våra flöden för våra besökare och användare. Testgrupper används aktivt för löpande feedback från våra mest frekventa och högst spenderande kunder men också från oberoende personer för att kunna vässa nuvarande och framtida användar- och köpupplevelse på plattformen. Vi ser tydliga resultat av insatserna i form av ökad försäljning och det är fantastiskt kul att detta arbete redan bär frukt. Vi har även gjort en genomlysning av bolagets marknadsinsatser och genomfört strategiska effektiviseringar för att stärka arbetet med att attrahera rätt typ av kunder.

Denna satsning innebär även att vi kommer kunna ta nästa steg i vår tech- och produktutveckling. Under första halvåret 2022 planerar vi att lansera och börja marknadsföra en SaaS-lösning inom cirkulär konsumtion.

Starkt team redo för nästa steg
Under året har vårt ledningsteam stärkts för att lägga grunden för Yaytrade som plattform och för den expansionsresa vi står inför. Det känns fantastiskt kul att vi lyckats attrahera ett sylvasst seniort team från internationellt ledande tech-, fashion- och eCom-bolag. Vårt team besitter en bred kompetens inom sina respektive områden som gör att vi under 2022 kommer att ta viktiga, stora och inte minst spännande steg både som plattform och koncern.

Strategiskt förvärv inleder expansion
Efter rapportens utgång har vi genomfört Ytrades första förvärv; det svenska e-handelsbolaget RE/WAY som köper och säljer kläder och accessoarer, både nytt och secondhand, inom luxury-segmentet. Vi ser RE/WAY som ett strategiskt första steg i den förvärvsstrategi vi har för avsikt att accelerera. Förvärvet innebär att vi med de båda plattformarna täcker en större del av marknaden för utgående lager, samples och secondhand-försäljning samtidigt som vi i gruppen skapar synergier inom centrala funktioner som logistik, ekonomi, marknadsföring och tech-utveckling. I den utökade gruppen kommer vi även sträva mot att ta ett ännu tydligare hållbarhetsgrepp om samtliga delar i verksamheten och utveckla den cirkulära modellen.

I samband med förvärvet genomfördes även en riktad nyemission i syfte att bland annat finansiera vår planerade fortsatta expansion samtidigt som vi stärker vår aktieägarbas ytterligare. Vi välkomnar bland andra två strategiska investerare i form av First Venture och Gainbridge Capital genom fonden Gainbridge Novus Nordic. Deras investeringar och tro på Ytrade ser vi som ett viktigt kvalitetstecken och det förstärker vår syn på Ytrades och plattformarnas framtidsutsikter. Under kommande kvartal kommer fullt fokus ligga på att utöka vår försäljning inom fler kategorier, hållbarhetsarbetet kommer att intensifieras och kommuniceras och Yaytrades erbjudande till våra partners kommer att utökas. Parallellt påbörjas ett branding-arbete med planen att under första halvåret 2022 påbörja aktiviteter samt att lansera vår kommande SaaS-lösning för att stärka våra erbjudanden och Ytrade Group – med tydlig inriktning på cirkularitet och hållbarhet.

Vid en summering av 2021 kan jag konstatera att det var ett mycket viktigt år för Ytrade. Vi satte fundamentet för bolagets utveckling genom att skapa ett mycket starkt ledningsteam och strukturera organisationen för tillväxt. Försäljningen ökade kraftigt, logistiken effektiviserades och betydande utveckling gjordes i plattformen. Vi fick därtill in nya strategiska ägare och genomförde notering av bolaget på Nasdaq First North Growth Market.

Nu ser hela vårt team fram emot ett mycket spännande 2022. Aldrig har vi stått så väl rustade som nu.

David Knape, VD Ytrade Group AB (publ)

Ladda ner rapporten i sin helhet här.

David Knape, VD Ytrade Group AB (publ)
E-post:
david.knape@yaytrade.com
Telefon: +46 70 999 90 09

Denna information är sådan information som Ytrade Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanståendes kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 februari 2022 kl 08.00 CET.

Om Yaytrade
Ytrade Group AB (publ) är en svensk fashion-tech och eCom-grupp som driver marknadsplatsen Yaytrade och RE/WAY. Bolaget bildades i Sverige och registrerades hos Bolagsverket under 2015. Den första versionen av Yaytrades marknadsplattform lanserades för allmänheten i slutet av 2017. På Yaytrade kan privatpersoner handla premium fashion och livsstilsprodukter från varumärken och bolag som genom Yaytrade säljer utgående lager, samples och returer genom digitaliserade ”pop-up-butiker”. Bolaget bedriver även försäljning av premium secondhand från privatpersoner och influencers där användarna skapar sin egen e-butik med annonser och kan använda bolagets pick-up service.Yaytrade har en urban användarbas och en utstickande design som bland annat plockade hem silver i Svenska Designpriset under kategorin e-handel 2020. Ytrades marknadsplattform är en egenutvecklad högteknologisk e-handelsplattform där premiummode möter den cirkulära ekonomin i syfte att bidra till ett mer hållbart konsumentbeteende som driver miljösmart modekonsumtion.

Bolagets Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, telefon: +46 (0)8-684 211 10,
e-mail: adviser@eminova.se

För mer information, se Yaytrades hemsida www.yaytrade.com