Reflective Circle lanserar ekologisk konfektion hos Josefssons

Report this content

Reflective Circle fortsätter det etablerade samarbetet med Josefssons, vilket även utökas under kommande säsong. I sommar lanserade Reflective Circle en ekologisk minikollektion för höst/vinter -08, som nu marknadsförs och säljs via Josefssons katalog och e-butiken ellos.se.

”De specialdesignade kläderna har sålt mycket bra under de veckor vi funnits på Josefssons hemsida och i dagarna fotas nästa års vårkollektion,” konstaterar en nöjd Josefin Lassbo, VD och designer på Reflective Circle AB. ”Samarbetet med Reflective Circle innebär en utökning av vårt befintliga sortiment med en helt ekologisk linje. Samtidigt får vi nu också kontakt med en för oss ny kundgrupp. Vi har redan kunnat konstatera ett mycket positivt mottagande och ser fram emot en fortsatt och breddad satsning inför nästa säsong,” säger Nicklas Hellgren, Ellos AB.

Minikollektionen består av 5 plagg – en fordrad jacka i ekologisk bomull, matchad med ett par ”gubbyxor” och en liten figursydd väst i samma färg och kvalitet. I bambutrikå finns en klänning med vattenfallskrage och vidd i kjolen samt en långärmad tröja i färgerna svart, gråblått, dimrosa alternativt grågrönt.

Under innevarande år har Reflective Circle fått kapitaltillskott från Sjätte AP-fonden i Göteborg och invigt nya lokaler för design och administration vid Esperantoplatsen i Göteborg. En klädkollektion har lanserats tillsammans med Saab Automobile under det gemensamma varumärket Saab-Reflective och under sommaren har kläder producerats för personalen att bära vid Saabs internationella mässor.

”I dagsläget pågår även arbetet med produktion av en egen provkollektion, som vi avser att marknadsföra och sälja via butik till våren. Vi ser fram emot en stark utveckling på en alltmer mogen marknad,” avslutar Josefin Lassbo.

Reflective Circle, som grundades år 2001 designar, producerar och säljer etiskt producerade och ekologiskt trendriktiga modekläder. Bolaget har en mycket stark värdegrund och lever efter principen att varje steg i designprocessen är lika viktig. Detta innebär bl a användande av ekologiska tyger och fair trade produktion.