Grön fastighetsfond utmanar i ÅF Offshore Race

Report this content

Det svenska fasighetsfondbolaget REG tar hjälp av Thomas Blixt och hans konkurrenskraftiga kappseglingsbåt TP52 för att lansera sitt nya gröna fastighetskoncept. REGs affärsidé är att genom en fond investera, utveckla och miljöcertifiera fastigheter och på så sätt skapa långsiktiga och hållbara värden, en inriktning som bolaget är ensamt om i Norden.

- Kopplingen är naturlig mellan vår gröna fastighetsfond och segling. Vi vill värna om miljön och segling är en miljövänlig sport. Vi drivs också av att vara först och av hög teknologisk utveckling. Den kombinationen blir tydlig med Thomas Blixts TP52 som är Sveriges snabbaste kappseglingsbåt just nu, säger Patric Gustafsson, vd för REG i Stockholm.

REG går in i Thomas Blixts kappseglingsprojekt tillsammans med två strategiska partners, Newsec Asset Management, som ska förvalta bolagets gröna fastigheter, och WSP, teknikkonsult som anlitas för att ytterligare utveckla fastigheterna miljömässigt. I höst lanseras REGs gröna fastighetsfond till ett bredare urval av investerare.

- Vi har fått en drömpartner, säger Thomas Blixt, sjufaldig vinnare i Gotland Runt. REGs miljöprofil passar oss som seglingsprojekt, och vi hoppas kunna bidra till att profilera det gröna konceptet i deras kundkretsar. Närmast siktar vi på en topplacering i ÅF Offshore Race.

TP52:an ”Blixt Pro Sailing” har tidigare bl a vunnit Fastnet Race 2009 i IRC-klassen och blivit fyra totalt. I Sandhamn Open i juni i år vann Blixt och i Lidingö Runt var han tvåa med TP52:an.

För mer information, kontakta Lars-Ola Nordqvist, 070-689 11 20, lars@comvision.se, Patric Gustafsson, vd REG, +46 708 85 88 83, patric.gustafsson@reg.se, Thomas Blixt, 076-872 12 12, thomas.blixt@blixtprosailing.se

Taggar: