SkandiaMäklarna är Årets Mäklare 2008

Report this content

För tredje året i rad presenterar analys- och undersökningsbolaget Regi Research & Strategi resultatet i den största oberoende branschstudien av Sveriges fastighetsmäklarbyråer. I undersökningen som genomfördes 2008 har närmare 2 000 svenska bostadssäljare bedömt hur nöjda de är med de fastighetsmäklare de har anlitat. Av samtliga mäklarfirmor har bostadssäljarna givit allra högst betyg till SkandiaMäklarna som blev Årets Mäklare 2008 i kategorin Årets Riksmäklare.

Det är den riksomfattande mäklarkedjan SkandiaMäklarna som blev ”Årets Mäklare 2008” i Regi Research & Strategis branschstudie och som därmed fått högst totalbetyg av samtliga mäklarfirmor som ingår i undersökningen. SkandiaMäklarna är den mäklarfirma som bland annat anses ha den bästa förmågan att hantera kontrakt och behålla bostadssäljarnas förtroende under hela processen.

Jag hade inte kunnat tänka mig en bättre julklapp, säger Björn Edstrand, VD för SkandiaMäklarna.
Utmärkelsen är särskilt hedrande eftersom den baseras på vad kunderna tycker om oss. Vi arbetar ständigt för att säkra och höja kvalitén på våra tjänster, genom kontinuerlig utbildning och genom att vi låter kunderna utvärdera vårt arbete. Nu har vi fått ett kvitto på att det ger resultat och det sporrar oss att bli ännu bättre, avslutar Björn Edstrand.

Utmärkelser för Årets Mäklare delades ut i sammanlagt fyra olika kategorier:
”Årets Mäklare 2008 – SkandiaMäklarna
”Årets Stockholmsmäklare 2008” – Mäklarringen
”Årets Göteborgsmäklare 2008” – Bjurfors
”Årets Malmömäklare 2008” – Sparbanken Finn

Kunderna ger mäklarbranschen gott betyg
För att utse Årets Mäklare 2008 har drygt 2 000 telefonintervjuer genomförts med kunder som har sålt sin bostad under det gångna året. Det är kundernas uppfattning om de fastighetsmäklare som de anlitat som ligger till grund för resultatet.

Trots en del negativ uppmärksamhet i media visar resultatet att fastighetsmäklarna generellt sett får ett gott betyg av säljarna, säger Robert Skölfman, VD på Regi. Majoriteten av bostadsköparna visar sig också ha en betydligt bättre bild av mäklare och mäklarbranschen efter genomförd affär än vad man hade innan kontakten togs. Samtidigt är bostadsaffären den viktigaste affären för de flesta, vilket gör att mäklarna måste leva upp till högt ställda krav från konsumenterna, avslutar Robert.

Allra bäst betyg fick mäklarna när det gäller tillgängligheten samt förmågan att hantera kontrakt. Även mäklarnas etiska beteende och förmåga att behålla kundens förtroende genom hela affären får högt betyg av kunderna. Däremot visade studien att mäklarbyråerna inte är lika duktiga på att vårda kundrelationen efter avslutad affär. Över hälften av kunderna upplevde att mäklarbyråerna hade ett vagt intresse av att fortsätta dialogen efter att försäljningen har genomförts. De lägsta betygen avser om kunden erbjöds intressanta kringtjänster och finansiering eller lån via samarbetspartner.