• REGI/

Svenska börsbolagen som är bäst på Investor Relations enligt finansanalytikerna

Report this content

Regis Investor Relations studie är klar. Den 15:e upplagan av undersökningen bygger på över 600 kvalitativa intervjuer med finansanalytiker i Norden och UK som genomförts under augusti till och med början av oktober.

Diplom delades ut till följande bolag och individer i går den 22:a november:

• Bästa IR-chef, mid-cap bolag- Fredrik Nilsson, AarhusKarlshamn/ Sofie Arnius, Billerud (delad placering)
  • Bästa IR-chef, large-cap bolag- Emmett Harrison, Swedish Match
  • Bästa CFO, large-cap bolag- Hans-Ola Meyer, Atlas Copco
  • Bästa VD, large-cap bolag- Johan Molin, ASSA ABLOY
  • Bästa bolag, mid-cap- Billerud
  • Bästa bolag, large-cap- Swedish Match

– Svenska och nordiska börsbolag är generellt sett mycket duktiga på IR och finansiell kommunikation. Enligt de analytiker vi intervjuat är det mycket tydligt att öppenhet och mer information på kontinuerlig basis är mest efterfrågat av analytikerna, apropå diskussionen om kvartalsrapportering vi följt den senaste tiden, säger Robert Skölfman, VD på Regi.

161 Nordiska börsbolag ingår i IR-studien. Under början av december kommer resultaten av undersökningen i övriga Norden att släppas. Nytt för i år är att Regi utvärderat ett antal europeiska storbanker, bland annat i Spanien.

– Vi ser liknande framgångsfaktorer och utmaningar i hela Norden. Börsbolagen är generellt sett mycket bra på att förse finansmarknaden och övriga intressenter med kvartalsrapporter, årsredovisningar och löpande information. Det som efterfrågas är mer information, samt möten med VD och ledning, vilket de IR-chefer vi talat med även uppger att de kommer att satsa på under det kommande året, fortsätter Robert Skölfman.

Kontakta gärna Regi för mer information om IR-studien, bilder finns att tillgå.

Robert Skölfman, VD, 070 770 53 85, robert.skolfman@regi.se

För information om undersökningen och bilder från prisutdelningen, vänligen kontakta Caroline Tiala, 070 286 33 44, caroline.tiala@regi.se

Regi är ett stockholmsbaserat analys- och konsultföretag. Kärnan i de tjänster Regi erbjuder är olika former av analyserade interna och externa studier, vilka används som strategiskt beslutsunderlag vid affärsutveckling samt kvalitets- och förbättringsarbete. För mer information, besök www.regi.se

Taggar: