RegPoint prisbelönas för tsunami-varningssystem

Report this content

RegPoint har tilldelats det internationella mHealth-priset, utdelat vid Aegis Graham Bell Awards® i Indien, världens största branschutmärkelse inom T.I.M.E. (Telecom, Internet, Media, and Edutainment). RegPoints tekniska plattform utvecklas i Sverige och bland produkterna finns varningssystem för bland annat tsunamis, jordbävningar och epidemier. Företaget tilldelades mHealth-priset för sitt system som varnar för tsunamis via SMS samt RegPoints mHealth-produkt som förbättrar kommunikationen mellan doktorer och kroniskt sjuka patienter.

– RegPoints tsunami-varningslösning är verkligen en fantastisk innovation, som kan bli till utomordentligt stor användning i de delar av världen där risken för katastrofer är som störst. Utöver det har företagets andra produkter visat sig ha en stor potential när det gäller att hjälpa patienter, säger Dr. Abhijit Gangopadhyay, dekanus och professor vid Aegis School of Business, New Delhi, Indien.

RegPoints system kommer nu att användas för att skicka tidiga varningar för tsunamis av indiska INCOIS, ett tsunamicenter som etablerades efter tsunamin 2004, en katastrof som skördade uppemot 300 000 dödsoffer.

Varning via SMS till miljontals mobiltelefoner
Det här är riktigt stort för oss. Vinnarna är ju normalt jättestora företag som till exempel Cisco, Ericsson och Intel, inte småföretag som vi, berättar Sophia Salenius, RegPoints VD och grundare. – Samarbetet inleddes efter att indiska representanter tog kontakt med oss; vi är relativt ensamma inom det här området. Systemet är upplagt så att användare registrerar sig till det geografiska område där man normalt uppehåller sig. Då varnas man sedan via SMS om en tsunamivåg är på väg mot det området. Att det är just ett SMS är väldigt viktigt, då det finns hundratals miljoner människor som inte har råd med smartphones. Nästa steg är att göra det möjligt att automatiskt lokalisera SMS-varningarna. Ny teknik vi håller på att införa gör det möjligt att geografiskt lokalisera mobiler i ett visst område. Tack vare vårt nära samarbete med INCOIS kan RegPoints tsunamivarningar nu användas i 17 länder kring Indiska oceanen, inklusive Australien och Indonesien.

Hjälp vid medicinsk behandling
RegPoint utvecklar även produkter för att hjälpa de kroniskt sjuka. – Vi förbättrar kommunikationen mellan doktorer och patienter. Vi har system som hjälper doktorn att hantera patientens medicinska behandling och att kontrollera att allting blir som det var tänkt. Mobilen påminner patienten vid vilken tidpunkt och vilken medicin som ska tas. Påminnelse kan även gå ut när dags för patienten att notera exempelvis sitt blods glukosvärde. På så sätt kan doktorn se till sin patient på distans. Även på det här området arbetar vi huvudsakligen i Indien, avslutar Sophia Salenius.

Indisk Minister of State deltog vid ceremonierna
RegPoint tilldelades sin utmärkelse vid de årliga Aegis Graham Bell Awards®-ceremonin i New Delhi den 25 oktober. Bland gästtalarna under ceremonin fanns bland annat Dr. Kruparani Killi, Minister of State for Communications and Information Technology, i Indiens regering, samt Marten Pieters, VD på Vodafone.

Dr. Abhijit Gangopadhyay

”RegPoints tsunami-varningslösning är verkligen en fantastisk innovation, som kan bli till utomordentligt stor användning i de delar av världen där risken för katastrofer är som störst”, säger Dr. Abhijit Gangopadhyay, dekanus och professor vid Aegis School of Business, New Delhi.

Sophia Salenius, RegPoints grundare och VD.

Här under ett av sina många besök i Indien där RegPoint har ett nära samarbete med INCOIS, ett nationellt indiskt tsunami-varningscenter. Tillsammans håller de på att göra RegPoint varningssystem tillgängligt för många miljoner indier. Tjänsten är gratis för mobilanvändaren.

För mer information, välkommen att kontakta:

Sophia Salenius, VD, RegPoint, tel: + 91 8527 926765,
+ 46 733 922240. E-mail: sophia.salenius@regpoint.eu

Mohit Varshney, Project Head, Aegis Graham Bell Awards, tel: +91 9699 02858,
e-mail: mv@bellaward.com

Gyavin Picardo, Nomination Coordinator, Aegis Graham Bell Awards, tel: +91 9022 893868
e-mail: gp@bellaward.com

Om Aegis Graham Bell Awards

Aegis Graham Bell Awards® är värdens största branschutmärkelse inom T.I.M.E. (Telecom, Internet, Media, and Edutainment). År 2012 fick Aegis Graham Bell Awards in över 140 nomineringar från 80 företag. Deltagande bolag inkluderade bland annat Airtel, Ericsson, Vodafone, Cisco, Reliance, Star TV och Infosys. Aegis Graham Bell Awards startades på initiativ av Aegis School of Business, den ledande handelshögskolan inom Telecom Management i Indien. Arbetet med utmärkelsen syftar till att synliggöra innovationer och entreprenörskap samt att lyfta fram enastående bidrag inom T.I.M.E. Se även www.bellaward.com

Om RegPoint
RegPoint är ett vårdtjänsteföretag fokuserat på att erbjuda trådlös teknologi till den globala vårdsektorn. Företaget startades i Sverige 2003 och blev snabbt “early developer” åt Microsoft. Bill Gates introducerade personligen RegPoint under Microsofts officiella release av .NET. Idag är RegPoint ett internationellt företag. Utvecklingsavdelningen ligger i Sverige och en stor del av företagets övriga aktiviteter sker i Indien. Med 10 år i branschen är RegPoint ett av de första företagen i värden inom mHealth (mobile health). Läs mer om RegPoint på www.regpoint.eu

Om INCOIS