7-Eleven och Pressbyrån inför åldersgräns vid köp av energidrycker

7-Eleven och Pressbyrån inför en åldersgräns på 15 år vid köp av energidrycker. Åldersgränsen gäller för samtliga energidrycker i sortimentet och den nya policyn kommer omgående att implementeras i samtliga drygt 500 7-Eleven- och Pressbyråbutiker över hela Sverige.

Bakgrunden till beslutet att införa en åldersgräns är de samtal som 7-Eleven och Pressbyrån har fört med sina kunder. Det har framkommit att det hos vissa barn förekommer en överkonsumtion av energidrycker som oroar både föräldrar och skolpersonal. Problemet har visat sig vara störst i åldrarna mellan 10 och 15 år, varför åldersgränsen har bestämts till 15 år. Johan Rosenblom, marknadschef för 7-Eleven och Mariette Kristenson, marknadschef för Pressbyrån kommenterar: ”Vi har följt utvecklingen på detta område nära och har talat med såväl föräldrar som skolpersonal. Det har framkommit att de är allvarligt oroade över situationen. Vi skärper därför kontrollen över försäljningen av energidrycker så att barn under 15 år inte ska kunna köpa dessa drycker i våra butiker.”