7-Eleven och Pressbyrån minskar butiksrånen med 15 procent

Med hjälp av utbildning, analys, samarbete och teknik har Reitan Servicehandel med Pressbyrån och 7-Eleven under flera år lyckats skapa en nedåtgående trend i antalet butiksrån. Under 2009, samtidigt som butiksrånen totalt ökade med 15 procent i Sverige, har rånen mot Reitan Servicehandel minskat med hela 15 procent.

Under 2009, då butiksrånen generellt ökade med 15 procent i Sverige, minskade de mot Pressbyrån och 7-Eleven med 14,7 procent. Under 2008, då butiksrånen generellt ökade med 25 procent i Sverige, minskade de mot Pressbyrån och 7-Eleven med 9,5 procent. Förklaringen till den nedåtgående trenden vilar inte enbart på tekniska motåtgärder, utan är till största del resultatet av ett säkerhetstänkande i flera dimensioner med kunskap som bärande element. – Det är fantastiskt att se att vårt säkerhetsarbete ger goda resultat trots att antalet rån kontinuerligt ökar. Centralt i vårt säkerhetsarbete är kunskapsöverföring och samarbete, först därefter kommer tekniken. Under 2010 kommer vi att fortsätta fokusera på utbildning och rutiner, men också vårt tekniska skydd i enskilda butiker. Viktigt kommer också bli att fortsatt dela med oss av våra erfarenheter. Dels genom arbetet i Handelns säkerhetsgrupp, men också genom samarbete med andra partners som arbetsmiljöverket och Polisen. Butiksrån är ett samhällsproblem där alla stora kedjor har ett ansvar att se utanför det egna huset och driva frågan gentemot berörda myndigheter, säger Fredrik Malmström, Säkerhetschef på Reitan Servicehandel. Inom Reitan Servicehandel föregår riskanalys alla satsningar på teknik och samtliga butiker får kontinuerligt en individuell översyn och anpassning av säkerhetsnivån. Nya köpmän genomgår en obligatorisk säkerhetsutbildning som täcker allt från rånprevention till tillbudsrapportering och varje år genomförs två interaktiva säkerhetsutbildningar obligatoriska för såväl köpmän som deras anställda. Under 2009 genomfördes inom Reitan Servicehandel ett antal åtgärder för att ytterligare förstärka en redan nedåtgående råntrend inom 7-Eleven och Pressbyrån. Bland annat infördes i flera butiker slutna kontanthanteringssystem och ett utbildningssamarbete med polisen inleddes. Mer läsning: • Se bifogat faktablad: Säkerhetsarbetet inom Reitan Servicehandel Sverige AB • Vinnare Årets Säkerhetslösning 2009: www.dagligvarugalan.se/vinnare.lasso