Magnus Reitan vinner internationellt ledarpris

Magnus Reitan, vd för Reitan Convenience korades 1 juni till 2015 NACS Insight European Convenience Industry Leader of the Year. Utmärkelsen ges till ledare som utmärkt sig internationellt inom servicehandeln och delades ut av branschorganisationen NACS i London.

– Jag är väldigt tacksam, stolt och ödmjuk över att få ta emot denna utmärkelse. Det är väldigt roligt att vi som norsk verksamhet utmärker oss internationellt och erkänns som en av de främsta i Europa inom servicehandel. Det visar hur långt vi har kommit och det hade aldrig varit möjligt utan våra duktiga handlare, säljare och medarbetare på servicekontor, verksamma i sju länder, säger Magnus Reitan, vd för Reitan Convenience.

Reitan Convenience har med sina 2 400 butiker växt till att bli Europas näst största aktör inom servicehandeln och har en marknadsledande position i Norden och Baltikum. Koncernens totala omsättning var 14,8 miljarder i fjol och sysselsätter omkring 16 000 personer.  I Sverige har Reitan över 500 butiker som drivs under varumärkena Pressbyrån, 7-Eleven och Shell/7-Eleven.

– Jag är stolt att jobba för ett företag som värdesätter sin personal och tydligt ledarskap så som Reitan gör. Det är extra kul att juryn uppmärksammar det vi ständigt arbetar för, att ligga i framkant med att utveckla vårt utbud efter konsumentens förfrågan, säger Magnus Carlsson, vd Reitan Convenience Sverige.

Definierar servicehandelns framtid i Europa
Enligt juryn har Reitan Convenience, under Magnus Reitans ledning, visat på ett tydligt ledarskap tvärs över flera av de europeiska marknaderna. Vidare säger juryn inte bara att Reitan Convenience har spelat en nyckelroll i att definiera framtidens servicehandel i Europa, företaget har också skickligt visat prov på förmågan att anpassa sig till den pågående förändringen i konsumenternas köpbeteende. Företaget och ledningen har förstått den centrala rollen som servicebutiker och teknologi har för roll och hur man möter detta utifrån snabba ändrade förutsättningar och behov.

– Jag är väldigt glad över att Magnus Reitan har vunnit denna utmärkelse. Det är ett erkännande och bevis på att framgång inte bara drivs av innovativa företag, som Reitan Convenience, utan också av den energi, beslutsamheten och den inspiration som en ledare kan ge till sina medarbetare. Magnus illustrerar varför utmärkelser som denna existerar, säger Dan Munford, vd NACS Insight.

För mer information:
Magnus Carlsson, VD Reitan Convenience Sverige
magnus.carlsson@reitanconvenience.se

Reitan Convenience Sweden AB är sedan 2004 franchisegivare inom koncepten Pressbyrån och 7-Eleven och har idag verksamhet genom drygt 500 butiker. Reitan Convenience har under de senaste åren haft en stor framgång på den svenska marknaden. Ett avtal med Shell/St1 innebär att Reitan Convenience driver drygt 100 bensinstationer under två av världens starkaste varumärken Shell och 7-Eleven. Reitan Convenience Sweden AB ägs av det norska bolaget Reitangruppen AS som är verksamt inom affärsområdena dagligvaruhandel, servicehandel och distribution i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Litauen, Estland samt Lettland. Varuomsättningen för Reitangruppen 2014 blev drygt 81,6 miljarder NOK. För mer information se: www.pressbyran.sewww.7-eleven.se och www.reitangruppen.no.

Om NACS
NACS (The Association for Convenience and Fuel Retailing) grundades den 14 augusti, 1961. Det är en internationell branschorganisation som representerar mer än 2200 detaljhandels- och 1600 leverantörsmedlemmar. Medlemsföretagen i NACS har verksamhet i närmare 50 länder runt om i världen. Som medlemsdriven organisation leds NACS av en styrelse på 32 medlemmar. Ordförande Stephen D. Loehr från Kwik Trip, Inc.