Polly Bilar, Mini-semlor och Coca Cola Zero årets produkter hos Reitan 2013

Det var stolta vinnare då Reitan Convenience Sweden utsåg Årets Produkter 2013 hos sina tre butikskoncept. På Pressbyrån blev nyheten Polly Bilar Årets produkt, på
7-Eleven var det Mini-semlan som drog det längsta strået och på
Shell/7-Eleven heter Årets produkt Coca Cola Zero.

Priset för Årets produkt delades ut på Reitan Convenience Swedens årliga leverantörsmöte på Berns i Stockholm.

- Det är härligt att se vilken stark effekt ett gott samarbete med våra leverantörer har. Vi kan på så sätt erbjuda precis det våra kunder vill ha och därmed tillsammans skapa försäljnings-succéer, säger Reitan Convenience Swedens VD Magnus Carlsson.

Årets vinnare på Pressbyrån är Polly Bilar från Cloetta som har kombinerat sin produktportfölj av starka klassiker och skapat en strålande kombination. Nyheten gick snabbt upp som en av de bäst säljande produkterna på Pressbyrån och får ses som en av de bästa lanseringarna under året.

Hos 7-Eleven är det Mini-semlan från Vaasan som är årets produkt. Nyheten Mini-semlan lanserades inför fettisdagen och blev en mycket uppskattad produkt både hos kunden och hos köpmännen. Den är ett bra komplement för de kunder som inte orkar äta en hel semla och har attraherat en helt ny kundgrupp. Den totala försäljningen av semlor ökade så mycket så att den nu ligger på samma nivå som Kanel- och Saffransprodukterna under deras respektive högsäsonger.

På Shell 7-Eleven är det Coca Cola Zero som är årets produkt. När övriga läskedrycker tappade, kopplade Coca-Cola Zero ett rejält grepp inom kategorin. Med en ökning på
20 procent mot föregående år ligger den nu på en klar andraplats inom kategorin
.

- Gemensamt för alla tre belönade leverantörer är att de är innovativa och visar på en fingertoppskänsla för vad som fungerar hos konsumenterna inom servicehandeln. Samtliga dessa lanseringar har blivit succéer direkt, säger Fredrik Larsson som är inköpsdirektör på Reitan Convenience Sweden.

Fredrik Larsson, inköpsdirektör på Reitan Convenience Sweden AB
e-mail: fredrik.larsson@reitanservicehandel.se

Reitan Convenience Sweden AB är sedan 2004 franchisegivare inom koncepten Pressbyrån och 7-Eleven och har idag verksamhet genom cirka 515 butiker. Reitan Convenience har under de senaste åren haft en enorm framgång på den svenska marknaden. Ett avtal med Shell innebär att Reitan Convenience driver cirka 110 bensinstationer under två av världens starkaste varumärken Shell och 7-Eleven. Reitan Convenience Sweden AB ägs av det norska bolaget Reitangruppen AS som är verksamt inom affärsområdena dagligvaruhandel, servicehandel och distribution i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Litauen, Estland samt Lettland. Varuomsättningen för Reitangruppen 2012 blev drygt 82miljarder SEK.
För mer information se: www.pressbyran.se, www.7-eleven.se och www.reitangruppen.no.