Reitan Convenience Sweden AB utser: 2013 års bästa köpmän inom servicehandeln

I samband med Reitan Convenience Sweden AB:s årliga Riksmöte som hölls i Västerås i helgen utsågs Sandra Carlberg & Tommy Carlberg som årets köpmän på 7-Eleven, Maria Hellberg, Tomas Larsson & Peter Larsson som årets köpmän Shell/7-Eleven och Alexander Berg som årets köpman Pressbyrån. Dessa har skapat den bästa butiken inom sin respektive kedja genom ett starkt engagemang i kombination med utmärkt arbete kring koncept och kampanjer.

Varje år utser Reitan Convenience ”Årets Köpman” på 7-Eleven, Shell/7-Eleven och Pressbyrån. Utmärkelsen går till den köpman som under året målmedvetet och framgångsrikt utvecklat sin verksamhet i linje med varumärkets koncept. Det ärofyllda priset delas ut på Reitan Convenience årliga riksmöte då samtliga franchisetagare är samlade.

Vinnarna för 2013 är Sandra Carlberg & Tommy Carlberg som driver 7-Eleven på Berzeliigatan i Göteborg, Maria Hellberg, Tomas Larsson & Peter Larsson som driver Shell/7-Eleven i Sundsvall och Alexander Berg som driver Pressbyrån i Södertälje. Dessa sex fick under galakvällen ta emot välförtjänta hyllningar från sin franchisegivare och sina kollegor för sitt hårda och lyckade arbete att öka resultatet i sitt bolag samt att ytterligare utveckla en redan välskött butik.

"Det ligger i vår företagskultur att lyfta fram bra prestationer och hylla vinnare, och ”Årets köpman” är den finaste utmärkelse man kan få i vårt företag. Alla vet vad som krävs för att bli nominerad och vi vet att tydliga målsättningar leder till framgång. Årets köpman är en förebild och det motiverar många köpmän att ge det lilla extra", säger Magnus Carlsson, VD på Reitan Convenience i Sverige.

Priset är baserat på en rad olika mätpunkter inom ledarskap, kvalitet, försäljning och lönsamhet och går till de butiker som varit mest framstående inom alla dessa. Det räcker alltså inte att vara bra inom en eller ett par områden. De butiker som är med och kandiderar är bäst inom samtliga områden. Mätningen sker över hela året och man undersöker fokus och kvalitet kontinuerligt.

Årets köpmän 2013 - Juryns motiveringar

Årets köpman 7-Eleven: Sandra Carlberg & Tommy Carlberg, 7-Eleven Berzeliigatan, Göteborg.

I denna butik har man fightas från det att man tog över butiken. Man har trots stenhård konkurrens och flera motgångar under året satsat på att vinna kunden och kundens hjärta. Det bekräftas genom att man under 2013 haft 100 % på alla Mystery Shopper, vunnit flera tävlingar och varit följsamma på samtliga kampanjer.

Årets köpman Shell 7-Eleven: Maria Hellberg, Tomas Larsson & Peter Larsson Shell/7-Eleven, Sundsvall.

Denna butik har under de senaste åren imponerat såväl på kunder, kollegor och regionsteam. Med ett fokus på prioriterade varugrupper, kampanjer, kundmötet och kundens upplevelse av butiken, så har denna butik strävat mot målet att bli bäst. Kundökningen 2013 är 3 %, men ökning antal kaffe är 9%, och bakeoff och biltvätt ökar 18 % i antal. Mystery Shoppers betyg av butiken under året är att ge 4 stycken 100-poängare. Detta är en mycket värdig vinnare till Årets Köpman 2013.

Årets köpman Pressbyrån: Alexander Berg, Södertälje C.

Denne köpman har med sin positiva inställning och sina grymma försäljningskonster lyckats bygga ett vinnande team som slår det mesta. Här möts kunden av en butiksstandard i världsklass och servicen från personalen får även den mest trötta pendlaren att dra på smilbanden. Med hela 96 poäng i Bäst Standard kan man inte annat än imponeras av denne fantastiske köpman.

För mer information och bilder, kontakta:
Linda Jacobsson, 7-Eleven
Telefon: 08 - 587 490 00
E-mail: linda.jacobsson@reitanconvenience.se

Lennart Schultz, Pressbyrån
Telefon: 08 - 587 490 00
 lennart.schultz@reitanconvenience.se

Reitan Convenience Sweden AB är sedan 2004 franchisegivare inom koncepten Pressbyrån och 7-Eleven och har idag verksamhet genom cirka 510 butiker. Reitan Convenience har under de senaste åren haft en stor framgång på den svenska marknaden. Ett avtal med Shell innebär att Reitan Convenience driver cirka 110 bensinstationer under två av världens starkaste varumärken Shell och 7-Eleven. Reitan Convenience Sweden AB ägs av det norska bolaget Reitangruppen AS som är verksamt inom affärsområdena dagligvaruhandel, servicehandel och distribution i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Litauen, Estland samt Lettland. Varuomsättningen för Reitangruppen 2012 blev drygt 82miljarder SEK. För mer information se: www.pressbyran.se, www.7-eleven.se och www.reitangruppen.no.