Ryktena om tidningens död är överdrivna

Det är över 100 år sedan Pressbyrån började sälja tidningar på Sveriges järnvägsstationer. Mycket har hänt på 100 år, samhället har ändrats och nya vanor har tillkommit. Men något som består är Pressbyråns fortsatta försäljning av tidningar, magasin och tidskrifter. I en allt mer digitaliserad värld fortsätter människor att vilja läsa, koppla av och fördjupa sig i sin favorittidskrift. SIFO har, på uppdrag av Orvesto, släppt en undersökning kring människors läsvanor. Den visar på att magasin och tidskrifter är långtifrån så döende som många har trott.

-          Vi ser en ökad försäljning av specialmagasin, såväl svenska som utländska men framförallt bland de engelska titlarna. Det i sig är inte så konstigt då USA och Storbritannien har en betydligt större marknad och då lättare att producera snygga, välgjorda publikationer. Säger Jonny Lönn, Produktchef på Reitan Servicehandel.

Enligt en ny undersökning utförda av SIFO på uppdrag av Orvesto så läser numera 91,8%av alla svenskar mellan 16 och 80[1]  år minst en tidskrift i veckan och lägger ungefär 42 minuter i snitt på att koppla av med sin tidning i hemmet. Det är en ökning från de 40 minuter som var 2006 års resultat.[2] Hemmet är den klart mest använda platsen när det kommer till att läsa tidningen, hela 77 %[3] av de som köper ett magasin avnjuter magasinet i hemmets lugna vrå. Det är en ökning med 13% jämfört med 2006.

Vi läser alltså mer hemma och vi spenderar längre tid med att läsa än vad vi gjorde 2006. Även lojaliteten till tidskriften är fortfarande stark, 46 % [4] skulle sakna sin tidskrift om den slutade ges ut. 49% av läsarna läser även sitt magasin mer än en gång.

Med inträdet i den digitala åldern fruktades det att läsplattor och smartphones skulle överta tidskrifternas roll och göra pappers upplagor omoderna. Enligt undersökningen är så inte fallet, utan majoriteten av alla som regelbundet läser en tidningen eller ett magasin vill läsa den fysiska upplagan. Endast 11 % väljer att läsa sitt favoritmagasin online eller med hjälp av en läsplatta eller smartphone. 30 % av tidningsköpare väljer att spara sina magasin ifall de behöver slå upp något senare. Det finns alltså fortfarande ett behov av fysiska produkter i den digitala åldern och ryktena om tidskrifternas nedgång och död är således starkt överdrivna[5].

Pressbyrån har, troget sin 100 åriga historia, fortsatt att förse människor med tidningar, magasin och tidskrifter. Över 2500 magasin går att finna i Pressbyråns sortiment. Detta gör Pressbyrån till en av de största distributörerna av tidskrifter. Med det breda utbudet finns något för nästan alla.

-          Har man ett specialintresse som låt oss säga ”Tåg med en viss spårvidd”, då är man nog mer benägen att köpa en tidning som enbart behandlar just det området. Därför har vi ett utbud som kunderna själva efterfrågat. Man kan säga att Pressbyrån fungerar lite som ett växthus, känner man att man har en tidning som man vill prova att distribuera och få den att växa, ja då är vi den naturliga platsen att vända sig till. Vi exkluderar inga tidningar från våra hyllor. Det gör vårt sortiment så mångfacetterat och gör att vi som sagt har något för nästan alla, avslutar Jonny Lönn.

Enligt undersökningen är det fem starkaste anledningarna till att människor köper ett magasin att;

1. 1.        Tidskriften är välskriven
  1. 2.        Tidskriften är en källa till ny information
  1. 3.        Tidskriften har ett gott rykte
  1. 4.        Tidskriften är trovärdig
  1. 5.        För att läsa/koppla av när jag har tid för mig själv.[6]

Skulle man ha svårt att bestämma sig för vilken tidning man vill läsa, eller om man bara är på jakt efter något nytt, så finns hela Pressbyråns sortiment på pressbyrån.se. Där man kan få tips och uppslag på nya, intressanta och roliga magasin.

För mer information kontakta:
Jonny Lönn
, produktchef Reitan Servicehandel Sverige, 070-818 86 08 eller jonny.lonn@reitanconvenience.se

Reitan Convenience Sweden AB är sedan 2004 franchisegivare inom koncepten Pressbyrån och
7-Eleven och har idag verksamhet genom cirka 515 butiker. Reitan Convenience har under de senaste åren haft en enorm
framgång på den svenska marknaden. Ett avtal med Shell innebär att Reitan Convenience driver cirka 110 bensinstationer
under två av världens starkaste varumärken Shell och 7-Eleven. Reitan Convenience Sweden AB ägs av det norska bolaget
Reitangruppen AS som är verksamt inom affärsområdena dagligvaruhandel, servicehandel och distribution i Sverige, Norge,
Danmark, Finland, Litauen, Estland samt Lettland. Varuomsättningen för Reitangruppen 2012 blev drygt 82miljarder SEK.
För mer information se: www.pressbyran.se, www.7-eleven.se och www.reitangruppen.no.

[1] Orvesto Konsument 2012:1 från TSN SIFO
[2] The DNA of the new magazine reader – ORVESTO QRS 2013 från TSN SIFO Peter Callius/Morgan Sandström/ Eva Springman
[3] The DNA of the new magazine reader – ORVESTO QRS 2013 från TSN SIFO Peter Callius/Morgan Sandström/ Eva Springman
[4] The DNA of the new magazine reader – ORVESTO QRS 2013 från TSN SIFO Peter Callius/Morgan Sandström/ Eva Springman