Reitangruppen fokuserar på kärnverksamheten och undersöker alternativ för innehavet i Axfood

Report this content

För att ta till vara betydande tillväxtmöjligheter i befintliga verksamheter har Reitangruppen fastslagit en mer fokuserad strategi inriktad på att utveckla egna kontrollerade bolag. Reitangruppen har därför beslutat att undersöka alternativ för sitt innehav i Axfood, vilket uppgår till 15,6 procent. Axfood bedriver handel med dagligvaror och är noterat på Nasdaq Stockholm.

Innehavet i Axfood är en finansiell investering för Reitangruppen och en avyttring skulle innebära ökad finansiell flexibilitet samt möjliggöra för Reitangruppen att öka fokus på utveckling av de egna kontrollerade bolagen. Processen att undersöka alternativ för innehavet i Axfood kommer att genomföras över tid.

”Sedan vi blev ägare i Axfood 2008 har bolaget utvecklats fantastiskt väl och ledningen har gjort ett utmärkt arbete. För vår del handlar detta om ett ökat fokus på egna kontrollerade bolag. En försäljning ökar vår finansiella flexibilitet och säkerställer att vi kan ta till vara alla de tillväxtmöjligheter som finns inom de befintliga verksamheterna”, säger Odd Reitan, Ordförande och VD i Reitangruppen.

Som näst största aktieägare i Axfood sedan många år har Reitangruppen deltagit i Axfoods valberedning och Odd Reitan har varit ledamot i styrelsen sedan 2009. Eftersom innehavet i Axfood kan komma att minskas betydligt har Reitangruppen beslutat att inte nominera någon till Axfoods styrelse vid bolagsstämman den 16 mars 2016. Följaktligen kommer Odd Reitan inte att stå till förfogande för omval när den period för vilken han är vald går ut.

För mer information, kontakta:

Berit Hvalryg, pressansvarig, Reitangruppen
Tel: + 47 926 46 666
E-mail: berit.hvalryg@reitangruppen.no

Om Reitangruppen

Reitangruppen består av fyra affärsområden: REMA 1000, Reitan Convenience, Uno-X Gruppen och Reitan Fastigheter. Reitangruppens huvudkontor ligger i Lade Gaard i Trondheim. REMA 1000 och Reitan Convenience har sitt operativa center i Oslo, medan Reitan Fastigheter har sin bas i Trondheim. Uno-X Gruppen har sitt säte i Oslo och Köpenhamn.

Reitangruppens vision är att bli erkänt som det mest värderivna bolaget. Reitangruppen hade 2014 en omsättning (inklusive franchiseförsäljning) på 82 miljarder norska kronor och sysselsätter 37 000 personer i Skandinavien och Baltikum, vilket gör det till ett av Norges tio största bolag.