Alta Kraftlag i Norge väljer IT-lösning från Rejlers

Norska bolaget Alta Kraftlag har ingått avtal med Rejlers om införandet av Quant Insight, en marknadsledande plattform för analys av IoT-data och mätdata för energibolag. Med Quant Insight får Alta Kraftlag ett verktyg som minskar handläggningstiderna vid nätverksfel, tillhandahåller analyser för proaktivt underhåll och bidrar till mer korrekta beslut om framtida investeringar.

Quant Insight är en avancerad plattform för att analysera kundens egna data från distributionsnätverket. Det kan vara data från både nya smarta mätare eller från annan infrastruktur i nätet. Alta Kraftlag förser kommunerna Alta, Loppa och Kvænangen i Norge med el- och fibertjänster. Bolaget har bland annat installerat smarta mätare tillsammans med annan förnyelse av infrastrukturen i distributionsnätet som ger nya möjligheter för nätdrift.

"Efter att ha granskat tillgängliga lösningar på marknaden föll valet på Quant Insight som vi menar har den bästa funktionaliteten för oss", säger Rolf Erik Jenssen, ingenjör på Alta Kraftlag. "Vi ser fram emot att använda Quant Insight som ett mycket användbart verktyg för drift och utveckling av bolaget", säger Jenssen.

"Med kraften i moderna molnlösningar har Quant Insight möjlighet att snabbt omvandla data till värdefull information för nätföretaget, vilket uppskattas av våra kunder, säger Espen Kåsin, områdesansvarig för Energy på Rejlers i Norge.

Thomas Pettersen, vd Rejlers Norge, +47 950 22 323, thomas.pettersen@rejlers.no
Malin Sparf Rydberg, kommunikationschef, +46 70 477 17 00, malin.rydberg@rejlers.se

Om Alta Kraftlag
Alta Kraftlag grundades 1948 i Norge och förser kommunerna Alta, Loppa och Kvænangen med el- och fibertjänster. Bolaget har även kraftproduktion och flera ägarandelar i andra bolag i regionen. Alta Kraftlag har totalt cirka 65 anställda och en årlig omsättning på cirka 125 MNOK. Huvudkontoret ligger i Alta. Alta Kraftlag är ett kooperativt företag som ägs av dess medlemmar och syftar till att ha en aktiv roll i näringslivet och samhällsutvecklingen i regionen.

Rejlers är en av Nordens ledande teknikkonsulter. Med vår vision “Home of the learning minds” som riktmärke, skapar vi en plattform för kontinuerligt lärande, utveckling och tillväxt. Ett ökat lärande som skapar mervärden både för kunder och medarbetare. Hos oss finns 2400 engagerade experter med spetskompetens inom områden som energi, industri, infrastruktur, fastigheter och telekom. Vi finns nära våra kunder och är verksamma i Sverige, Finland, Norge och Förenade Arabemiraten. År 2019 omsatte Rejlers 2,6 miljarder kronor och B-aktien är noterad på Nasdaq Stockholm.