Delårsrapport Rejlers AB januari – juni 2019

April – juni

• Nettoomsättningen ökade med 5,7 % till 636,4 MSEK (602,3)
  • Organisk omsättningstillväxt exklusive valutakursförändringar uppgick till 1,0 % (-0,4)
  • EBITA ökade till 32,3 MSEK (-16,9), inkl. påverkan från IFRS 16 Leasing om 0,8 MSEK, och EBITA-marginalen ökade till 5,1 % (-2,8)
  • Rörelseresultatet (EBIT) ökade till 24,7 MSEK (-15,4) och rörelsemarginalen uppgick till 3,9 % (-2,5). EBIT är påverkat av kostnader avseende förvärvet från Neste med 2,2 MSEK
  • Resultat efter skatt ökade till 15,9 MSEK (-16,2), inkl. påverkan från IFRS 16 Leasing om -0,5 MSEK
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 0,87 kr (-0,93)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 67,6 MSEK (-1,1)
  • Totala kostnader för omstruktureringar uppgår till 0,0 MSEK (40,0)

Januari – juni

• Nettoomsättningen ökade med 3,4 % till 1 246,8 MSEK (1 205,5)
  • Organisk omsättningstillväxt exklusive valutakursförändringar uppgick till 0,7 % (0,1)
  • EBITA ökade till 71,0 MSEK (-8,8), inkl. påverkan från IFRS 16 Leasing om 1,4 MSEK, och EBITA-marginalen ökade till 5,7 % (-0,7)
  • Rörelseresultatet (EBIT) ökade till 60,2 MSEK (-10,3) och rörelsemarginalen uppgick till 4,8 % (-0,9). EBIT är påverkat av kostnader avseende förvärvet från Neste med 2,2 MSEK
  • Resultat efter skatt ökade till 44,1 MSEK (-14,7), inkl. påverkan från IFRS 16 Leasing om -1,2 MSEK
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 2,41 kr (-0,86)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 131,3 MSEK (69,6)
  • Totala kostnader för omstruktureringar uppgår till 0,0 MSEK (53,4)

Kommentarer av vd och koncernchef
”Vårt väsentligt förbättrade EBITA-resultat för det första halvåret 2019 påvisar kraften i den pågående omvandlingen av Rejlers till ett effektivare och mer lönsamt bolag. Under det andra kvartalet har vi lanserat vår nya strategi och dessutom börjat leverera på den, i form av vårt största förvärv någonsin.

Det är tillfredsställande att vi under andra kvartalet fortsätter leverera förbättrade resultat jämfört med motsvarande period förra året – trots mindre tillgänglig arbetstid. Vår positiva trend håller i sig. Särskilt bra utvecklades verksamheten i Finland med ett klart bättre resultat i andra kvartalet. I Norge fortgick den positiva förbättringsresan i spåren av fjolårets betydande omstrukturering. I Sverige fick den nya, sammanslagna divisionen Industry & Infra en fin start med ökad sysselsättning. Till följd av en lägre investeringstakt i teleoperatörsleden så dämpades resultatutvecklingen i Sverige något” , säger Viktor Svensson, vd och koncernchef Rejlers AB.

Viktor Svensson, vd och koncernchef, 070-657 20 26, viktor.svensson@rejlers.se
Anna Jennehov, CFO, 073-074 06 70, anna.jennehov@rejlers.se

Informationen i denna delårsrapport är sådan som Rejlers AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 17 juli 2019 kl. 12:00 CEST.

Rejlers är en av Nordens ledande teknikkonsulter. Med vår vision “Home of the learning minds” som riktmärke, skapar vi en plattform för kontinuerligt lärande, utveckling och tillväxt. Ett ökat lärande som skapar mervärden både för kunder och medarbetare. Hos oss finns närmare 2000 engagerade experter med spetskompetens inom områden som energi, industri, infrastruktur, fastigheter och telekom. Vi finns nära våra kunder och är verksamma på sammanlagt 70 orter i Sverige, Finland och Norge. År 2018 omsatte Rejlers 2,4 miljarder kronor och B-aktien är noterad på Nasdaq Stockholm.