Rejlers förvärv från Neste Engineering Solutions är slutfört

Rejlers har idag fullföljt det förvärv av strategiskt betydelsefulla verksamheter från Neste Engineering Solutions som offentliggjordes den 19 juni i år.

De förvärvade enheterna består av 330 anställda i Finland, Sverige och i Förenade Arabemiraten (Abu Dhabi) och stärker Rejlers inom energiområdet. Rejlers övertar expertis inom processindustrin, särskilt inom hydrocarbon- och bioindustrin där de förvärvade enheterna har årtionden av erfarenhet av uppdrag i alla delar av livscykeln. Parterna har även ingått ett femårigt strategiskt samarbetsavtal.

På årsbasis omsätter de förvärvade enheterna ca 35 MEUR (varav ca 25 MEUR i Finland) med en rörelsemarginal (EBITA) om ca 10 %. Efter transaktionen har Rejlers ca 2 300 kvalificerade medarbetare.

Köpeskillingen för förvärvet uppgår till 21 MEUR och finansieras genom banklån om 220 MSEK. Under löptiden kommer Rejlers, vilket också framgick av pressmeddelandet den 19 juni, att överväga att delvis återbetala lånet genom nyemission av aktier, vilket kan komma att ske antingen genom en riktad emission eller genom en företrädesemission. Om en nyemission blir aktuell kommer den att genomföras med stöd av bemyndigande från årsstämman.

Kommande rapportdatum

Delårsrapport januari – september 2019 publiceras 23 oktober kl. 14.00 CEST.
Delårsrapport januari – december 2019 publiceras 7 februari 2020.

Viktor Svensson, vd och koncernchef, 070-657 20 26, viktor.svensson@rejlers.se
Anna Jennehov, CFO, 073-074 06 70, anna.jennehov@rejlers.se

Denna information är sådan information som Rejlers AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 september 2019, 16:40 CEST.

Rejlers är en av Nordens ledande teknikkonsulter. Med vår vision “Home of the learning minds” som riktmärke, skapar vi en plattform för kontinuerligt lärande, utveckling och tillväxt. Ett ökat lärande som skapar mervärden både för kunder och medarbetare. Hos oss finns närmare 2300 engagerade experter med spetskompetens inom teknikområden som energi, industri, infrastruktur, fastigheter och telekom. Vi finns nära våra kunder och är verksamma i Sverige, Finland, Norge och Förenade Arabemiraten. År 2018 omsatte Rejlers 2,4 miljarder kronor och B-aktien är noterad på Nasdaq Stockholm.