Rejlers förvärvar Karl Knudsen AS

Rejlers förvärvar det norska konsultföretaget Karl Knudsen AS, välkänd för sin expertis inom bygg- och anläggningsteknik med spetskompetens inom projektledning och projektering. Förvärvet är ett led i Rejlers tillväxtstrategi och innebär att bolaget stärker sin position i Trondheimsregionen genom ett bredare och mer komplett tjänsteerbjudande till kunder.

Karl Knudsen grundades 1966, har 23 medarbetare och huvudkontor i Trondheim. Företaget har haft en positiv utveckling och omsätter idag 45 miljoner NOK med god lönsamhet. I och med förvärvet uppgår antalet medarbetare i Rejlers Norge till över 200, fördelade på 10 kontor.

- Vi är mycket glada över förvärvet av Karl Knudsen AS, en teknikkonsult med gott renommé som harmonierar perfekt med vår strategi. Det ger oss en unik möjlighet att stärka vår position i regionen, inte minst vad gäller energiomställningen som har hög prioritet hos många av våra kunder och där vi nu tillsammans med Karl Knudsen blir en starkare leverantör, säger Petter Arnesen, vd för Rejlers Norge.

Karl Knudsen har lång erfarenhet och hög kompetens inom byggteknisk projektering och projektledning, inkluderande programmering, utredningar, planering och uppföljning. Därutöver har bolaget expertis inom renoverings- och nybyggnadsprojekt för exempelvis kommersiella fastigheter, bostads- och industrifastigheter samt infrastruktur.

– Samgåendet med Rejlers ger oss en större bredd och tyngd och med vårt gemensamma tjänsteerbjudande kommer vi att kunna ge våra kunder, både existerande och nya, ett betydande mervärde. Konkurrensen om talangerna är tuff och inom Rejlers kommer det att finnas möjligheter för våra duktiga medarbetare att utvecklas ytterligare karriärmässigt, säger Arnstein Garli, vd för Karl Knudsen AS.

Karl Knudsen kommer att ingå i Rejlers division Buildings. Bolaget konsolideras från och med 2 oktober 2023.

Petter Arnesen, vd, Rejlers Norge AS, +47 95 19 53 17, petter.arnesen@rejlers.no
Malin Sparf Rydberg, kommunikationschef, 070 477 17 00, malin.rydberg@rejlers.se

Rejlers är en av Nordens ledande teknikkonsulter. Med spetskompetens hjälper vi företag, myndigheter och andra organisationer att möta morgondagens samhällsutmaningar. Våra tjänster är viktiga byggstenar för att uppnå ett hållbart samhälle. Sedan bolaget grundades 1942, har Rejlers framgång byggts på förmågan att ständigt lära nytt. Vår vision "Home of the learning minds" vägleder oss till kontinuerligt lärande, utveckling och tillväxt. Med verksamhet i Sverige, Finland, Norge och Förenade Arabemiraten har Rejlers cirka 3300 experter inom teknikområden som energi, industri, infrastruktur och fastigheter. År 2022 omsatte bolaget 3,5 miljarder kronor och B-aktien är noterad på Mid Cap, Nasdaq Stockholm. www.rejlers.com