• Rejlers/

Rejlers hjälper Lahti Energia anlägga ackumulatortank för fjärrvärme för ökad flexibilitet

Lahti Energia satsar på att öka sin energieffektivitet genom att anlägga en ny ackumulatortank för fjärrvärme vid Kymijärvi kraftverk. Rejlers har utsetts till teknisk partner i projektet och ansvarar för att leverera projekteringstjänster som ska säkerställa ett framgångsrikt genomförande.

Projektet startar med planering i höst och byggstart är planerad till 2025. Den nya ackumulatortanken för fjärrvärme förväntas vara i drift 2026 och kommer då att erbjuda förbättrad flexibilitet i värmeproduktion och värmeförbrukning.

- Den nya ackumulatortanken ger oss flexibilitet och effektivitet. Vi kan dra full nytta av elpannan som byggs i Kymijärvi och vid behov reagera snabbt på den mycket volatila elmarknaden. Dessutom kommer ackumulatortanken att förbättra vår förmåga att ta vara på spill- och överskottsvärme i vårt fjärrvärmenät, säger Sandor Luukkanen, direktör för energiproduktion och projekt på Lahti Energia.

Rejlers har dokumenterad erfarenhet av att stödja projekt inom den gröna omställningen och är stolta över att fortsätta partnerskapet med Lahti Energia.

- Vi är glada över att vara en del av detta viktiga initiativ som bidrar till energieffektivitet och användning av förnybara resurser, säger Jussi Likitalo, ansvarig för Rejlers industriella projektleveranser i Finland.

Mikko Vaahersalo, vd, Rejlers Finland, + 358 44 425 3143, mikko.vaahersalo@rejlers.fi
Malin Sparf Rydberg, kommunikationschef, Rejlers Group, +46 70 477 17 00, malin.rydberg@rejlers.se

Rejlers är en av Nordens ledande teknikkonsulter. Med spetskompetens hjälper vi företag, myndigheter och andra organisationer att möta morgondagens samhällsutmaningar. Våra tjänster är viktiga byggstenar för att uppnå ett hållbart samhälle. Sedan bolaget grundades 1942, har Rejlers framgång byggts på förmågan att ständigt lära nytt. Vår vision "Home of the learning minds" vägleder oss till kontinuerligt lärande, utveckling och tillväxt. Med verksamhet i Sverige, Finland, Norge och Förenade Arabemiraten har Rejlers 3200 experter inom teknikområden som energi, industri, infrastruktur och fastigheter. År 2023 omsatte bolaget 4,1 miljarder kronor och B-aktien är noterad på Mid Cap, Nasdaq Stockholm. www.rejlers.com