• Rejlers/

Rejlers skapar förutsättningar för koldioxidnegativ elproduktion hos Vanda Energi

Vanda Energi har valt Rejlers som EPCM-leverantör i samband med uppförandet av en ny storskalig elpanna vid kraftvärmeanläggningen Mårtensdal i Vanda, Finland. Projektet är en viktig milstolpe i Vanda Energis strävan att bli koldioxidnegativ till 2030 och stärker Rejlers position som en ledande leverantör av EPCM-projekt (engineering, procurement, construction management).

Vanda Energi har som mål att producera koldioxidnegativ energi före 2030. I projektet på kraftvärmeanläggningen i Mårtensdal byggs nu en storskalig elpanna på 60 MW samt ett fjärrvärmebatteri på 700 MWh.

- I Vanda bygger vi ett hybridsystem, som ibland drivs med el, ibland med andra produktionsmetoder – alltid så smart och effektivt som möjligt. Systemet bygger på användning av utsläppsfria metoder för energiproduktion och lagring av energi. Elproduktion av värme är en viktig del av vårt mål att vara ett koldioxidnegativt energibolag år 2030, säger Kalle Patomeri, chef för energi och cirkulär ekonomi på Vanda Energi.

Elpannan anpassar sin drift efter behovet av fjärrvärme och elpriset, vilket gör att produktionen kan optimeras. Energin lagras i ett fjärrvärmebatteri och frigörs när efterfrågan på fjärrvärme ökar. Detta möjliggör lagring av förnybar energi från källor som vind och sol, vilket bidrar till en mer hållbar energiproduktion.

Rejlers är en katalysator för kunder i energiomställningen genom att erbjuda teknisk expertis och projektledning under projektens livscykel, från förplanering till implementering.

- Detta är vårt första stora projekt för Vanda Energi och ett viktigt steg mot att stärka vår position som leverantör av EPCM-projekt. Det är ett fullskaligt EPCM-projekt vi levererar till Vanda Energi, där våra experter ansvarar för bland annat projektledning, upphandling, detaljplanering, byggledning, byggövervakning och idrifttagning, säger Jussi Likitalo, ansvarig för industriella projektleveranser på Rejlers Finland.

Projektet inleds i juni 2024 och beräknas vara klart hösten 2025.

Bild: (c) Mari Waegelein/Vantaa Energy

Mikko Vaahersalo, vd Rejlers Finland, + 358 (0) 44 425 3143, mikko.vaahersalo@rejlers.fi
Malin Sparf Rydberg, kommunikationschef, Rejlers Group, 070-477 17 00, malin.rydberg@rejlers.se

Rejlers är en av Nordens ledande teknikkonsulter. Med spetskompetens hjälper vi företag, myndigheter och andra organisationer att möta morgondagens samhällsutmaningar. Våra tjänster är viktiga byggstenar för att uppnå ett hållbart samhälle. Sedan bolaget grundades 1942, har Rejlers framgång byggts på förmågan att ständigt lära nytt. Vår vision "Home of the learning minds" vägleder oss till kontinuerligt lärande, utveckling och tillväxt. Med verksamhet i Sverige, Finland, Norge och Förenade Arabemiraten har Rejlers 3200 experter inom teknikområden som energi, industri, infrastruktur och fastigheter. År 2023 omsatte bolaget 4,1 miljarder kronor och B-aktien är noterad på Mid Cap, Nasdaq Stockholm. www.rejlers.com