• Rejlers/

Rejlers strategisk partner när finska elnätsdistributören Kajave genomför sitt största projekt

Som strategisk partner till finska elnätsdistributören Kajave Oy levererar Rejlers teknisk expertis inom områden som kraftledningar, transformatorstationer och distributionsnät. Under våren har Kajave påbörjat sitt största investeringsprojekt för distributionsnät i bolagets historia, Strömsö-projektet, där Rejlers ansvarar för projektledning, platsövervakning, säkerhetssamordning och dokumentation.

Strömsö-projektet kommer att pågå under ett par års tid och är en del av Kajaves investeringsprogram för att förbättra låg- och medelspänningsnätet i regionen Kainuu i Finland. Samtidigt kommer projektet att tillföra ett ekonomiskt värde till regionen i form av ökad sysselsättning.

”Vi har samarbetat effektivt sedan tidigare och nu har även detta projekt fått en exemplarisk start. Vi förväntar oss ett aktivt och utvecklingsorienterat partnerskap”, säger Jenny Martiskainen, projektledare på Kajave.

”Sedan flera år tillbaka satsar Kajave mycket på att förbättra tillförlitligheten i elnätet, och det kommer man att fortsätta göra. Det är inspirerande att få delta i det här arbetet som är viktigt för samhället, säger Jani Viljakainen, affärsområdeschef för Kraftsystem på Rejlers i Finland.

Seppo Sorri, vd Rejlers Finland Oy, +358 44 574 5034, seppo.sorri@rejlers.fi
Malin Sparf Rydberg, kommunikationschef, +46 70 477 17 00, malin.rydberg@rejlers.se

Om Kajave
Kajave Oy ingår i Loiste-koncernen. Kajave Oy betjänar sina kunder genom att distribuera el i regionen Kainuu och i delar av Norra Österbotten. Inom sitt område ansvarar företaget för elförsörjning, konstruktion, drift och underhåll av elnätet samt inköp av tillhörande tjänster. Loiste-koncernen har 200 000 kunder och under 2018 omsatte företaget över 121 miljoner euro.

Rejlers är en av Nordens ledande teknikkonsulter. Med vår vision “Home of the learning minds” som riktmärke, skapar vi en plattform för kontinuerligt lärande, utveckling och tillväxt. Ett ökat lärande som skapar mervärden både för kunder och medarbetare. Hos oss finns 2400 engagerade experter med spetskompetens inom områden som energi, industri, infrastruktur, fastigheter och telekom. Vi finns nära våra kunder och är verksamma i Sverige, Finland, Norge och Förenade Arabemiraten. År 2019 omsatte Rejlers 2,6 miljarder kronor och B-aktien är noterad på Nasdaq Stockholm.