• Rejlers/

Rejlers vinner uppdrag av Trafikverket att framtidssäkra Vänersborg Centralstation

Rejlers har fått i uppdrag av Trafikverket att framtidssäkra Vänersborgs Centralstation genom ett omfattande kapacitets- och funktionsförbättringsprojekt. Projektet syftar till att möjliggöra samtidig trafikering av tre tåg och nya plattformar.

Projektet omfattar en total ombyggnad av spårsystemet och nya plattformar för att öka stationens kapacitet och skapa en tryggare miljö för resenärer. Arbetet ska även bidra till att säkerställa att nya säkerhetskrav uppfylls och göra Vänersborgs Centralstation redo för framtiden.

Rejlers ansvarar för projektering, inklusive inmätning av den befintliga anläggningen, geotekniska undersökningar och miljösäkring. Rejlers designar även anläggningen och tar fram förfrågningsunderlag för Trafikverkets upphandling av byggentreprenaden. Den första fasen startar i höst och förväntas vara klar våren 2026, med byggstart planerad till 2027.

Under entreprenadtiden följer Rejlers upp arbetet på plats som konstruktör och kontrollant för att säkerställa att projektet genomförs enligt plan och utan negativ miljöpåverkan. Efter avslutad byggnation upprättas slutgiltiga ritningar för framtida förvaltning.

- Detta projekt är ett viktigt steg i utvecklingen av Vänersborgs infrastruktur och vi ser fram emot att bidra till att skapa en mer effektiv, säker och tillgänglig centralstation för alla resenärer, säger Anel Bajramovic, Affärsområdeschef Järnväg.

Henrik Öhrnell, divisionschef Infrastructure, Rejlers Sverige, 072-2133 11 70, henrik.ohrnell@rejlers.se
Malin Sparf Rydberg, kommunikationschef, Rejlers Group, 070-477 17 00, malin.rydberg@rejlers.se

Rejlers är en av Nordens ledande teknikkonsulter. Med spetskompetens hjälper vi företag, myndigheter och andra organisationer att möta morgondagens samhällsutmaningar. Våra tjänster är viktiga byggstenar för att uppnå ett hållbart samhälle. Sedan bolaget grundades 1942, har Rejlers framgång byggts på förmågan att ständigt lära nytt. Vår vision "Home of the learning minds" vägleder oss till kontinuerligt lärande, utveckling och tillväxt. Med verksamhet i Sverige, Finland, Norge och Förenade Arabemiraten har Rejlers 3200 experter inom teknikområden som energi, industri, infrastruktur och fastigheter. År 2023 omsatte bolaget 4,1 miljarder kronor och B-aktien är noterad på Mid Cap, Nasdaq Stockholm. www.rejlers.com