• Relacom/

Bredbandstekniken marknadspotential för nya tekniska tjänster på plats i hemmet – Relacom lanserar erbjudande till bredbandsanvändare

Bredbandstekniken marknadspotential för nya tekniska tjänster på plats i hemmet
– Relacom lanserar erbjudande till bredbandsanvändare

Hela 41 procent av bredbandsanvändarna tycker det är svårt att få personlig service vid bredbands- och datakrångel. Samtidigt har nästan hälften, 48 procent, svårt att åtgärda problem på egen hand. Bättre service efterfrågas av många och 25 procent skulle gärna betala extra för att få hjälp med sin bredbandslösning på plats i hemmet.

Det visar en undersökning, som IT-, telekomföretaget Relacom låtit utföra bland bredbandsanvändare.

- Det finns ett sug efter mer stöd och hjälp – och det finns en vilja att betala extra för detta. Därför lanserar vi nu ett helt nytt erbjudande till hemmamarknaden, nämligen teknisk hjälp med bredbandstekniken på plats i hemmet. Relacom ska ta ett helhetsgrepp om bredbandstekniken i hemmet. Vi har tekniker över hela landet och lanserar nu relacom@home stad för stad, säger Camilla Sundström, VD Relacom Sverige.

Topplistan – detta vill bredbandsanvändare gärna betala extra för:Procent
Att flytta mitt telefonjack25,3
Att få besök av en servicetekniker, som kan svara på frågor och hjälpa mig med min dator, mitt bredband etc.24,5
Att bygga ett trådlöst nätverk22,8
Att få hjälp med att ansluta digital-tv till bredband20,4
Att installera och komma igång med bredband12,8
Att installera IP-telefoni10,7

Undersökningen gör tydligt att många bredbandsanvändare har problem med att hantera den nya tekniken. De upplever att det är svårt att bygga ett trådlöst nätverk (32 procent totalt) för att kunna surfa, jobba och läsa filer från vilken pc som helt och utan sladdar, liksom exempelvis att installera IP-telefoni (24 procent) och har problem med att hantera krångel.

- Konsumenter är ofta frustrerade över hur lång tid det tar att hantera ett problem, såväl som med serviceteknikerns kunskap. Missnöje härrör i första hand från tekniska problem, bristfällig support och oförmåga att utnyttja alla möjligheter som tekniken erbjuder, Camilla Sundström.

Om undersökningen
Undersökningen är gjord av trendanalysföretaget United Minds bland 1038 Internetanvändare, däribland 998 bredbandsanvändare. Undersökningen genomfördes första veckan februari 2007.

KONTAKTUPPGIFTER
Lotta Lindgren, Informationschef, 0709 65 12 04

Camilla Sundström, VD Relacom Sverige, 08 553 90 000

Relacoms affärsidé är att tillhandhålla fälttjänster inom s k managed services för hemmamarknaden, företags-marknaden samt för fasta och mobila nät. Genom att som oberoende spelare utföra bygg- installations- och underhållstjänster, kan Relacom tillhandahålla synergieffekter, kostnadsbesparingar och kvalitetsförbättringar på global och lokal nivå åt många av de världsledande operatörerna och systemleverantörerna. Genom att använda modeller och analysredskap kan Relacoms pålitlighet, kompetens och effektivitet öka kunders konkurrenskraft var de än befinner sig. Relacom, med huvudkontor i Stockholm, har mer än 16 000 anställda i 17 länder.
Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se