Erik Hedström blir CDO på Relacom

Teknikserviceföretaget Relacom har rekryterat Erik Hedström till den nyinrättade posten som Chief Digital Officer (CDO). Han ingår i koncernens led­ningsgrupp och rapporterar till Relacoms koncern­chef. Erik Hedström kommer närmast från en roll som IoT Partner Director på Ericsson. I och med rekryteringen förstärker Relacomkoncernen ytter­ligare sitt fokus på tjänster för det digitaliserade samhället.

Rekryteringen av Erik Hedström är ett led i Relacoms strategi att utifrån ett koncern­perspektiv växla upp ambitionerna inom den digitala transformationen i samhället. Han ansvarar för arbetet med att sätta en tydlig digital riktning inom koncernen och ska fortsätta att driva utvecklingen av tjänster och lösningar inom detta område.

– Erik Hedström har en mycket relevant bakgrund med erfarenhet av att leda digital affärs- och produktutveckling samt partnersamarbeten inom digitalisering, från bland annat sin tidigare roll som IoT Partner Director. Eriks förståelse och breda erfarenhet är ett värdefullt tillskott som gynnar såväl våra kunder som våra affärer, säger Relacoms koncernchef Veronica Ezeyza-Alvear.

– Relacom har stark kompetens och närvaro på viktiga infrastrukturområden. När både våra kunder och samhället förändras och viktiga teknikskiften – exempelvis IoT, Cloud och 5G –förändrar marknaden, har Relacom en viktig roll att spela. Jag fram emot att bli en del av Relacom-teamet för att forma och utveckla lösningar som möter framtidens digitala möjlig­heter, säger Erik Hedström.

För mer information, vänligen kontakta:
Erik Hedström, CDO Relacom, 076-115 35 30, erik.hedstrom@se.relacom.com
Veronica Ezeyza-Alvear, koncernchef Relacom, 08-553 90 00, veronica.ezeyza-alvear@relacom.com

Relacom erbjuder integrerade tekniktjänster inom telekom, elenergi och IoT (Internet of Things) och har för närvarande ca 2 400 medarbetare i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Bland de skandinaviska kunderna finns ledande operatörer, som Telia, Telenor och Fortum, liksom flera av de stora detaljhandelsföretagen. Relacom har huvudkontor i Stockholm.