• Relacom/

Internet och mobil nu nästan lika viktigt som el - Svenskarna allt mer beroende av sårbar teknik

Ett fungerande elnät är inte det enda som svenskarna tycker är viktigt i vardagen. I dag spelar tillgången till internet och mobiltelefonen en nästan lika stor roll. Samtidigt är t ex lokaltrafik, tv och radio inte alls lika viktiga. Tålamodet att vänta på att ett eventuellt fel ska fixas är kort. Och ju yngre användarna är, desto kortare tid accepterar de att vänta.

Det framgår av en undersökning om svenska folkets beroende av olika typer av infrastuktur, som konsumentinformationsföretaget Cint har genomfört på uppdrag av Relacom.

Svenskarnas vanor och beroende av infrastruktur har förändrats radikalt de senaste åren. Tillgången till el är – föga överraskande – viktigast av allt. Men nästan lika viktigt nuförtiden är att man har tillgång till fungerande internet och mobiltelefon. Den fasta telefonen, liksom radio och tv har i dag i princip spelat ut sin roll, speciellt bland unga. Det är några av slutsatserna som kan dras i undersökningen.

Den tid det tar innan man saknar infrastrukturen är kort. Efter el (som de flesta skulle sakna mycket snabbt) är det avbrott i internetuppkopplingen som är mest kännbart. Omkring en tredjedel skulle omedelbart sakna internet vid ett avbrott, medan drygt hälften skulle sakna det inom en timme. Radio och tv kommer även här betydligt längre ner på listan.

På motsvarande sätt är också tålamodet kort för hur länge man kan vänta på att avbrott ska åtgärdas: Var sjätte tillfrågad uppger att ett avbrott för el, mobiltelefon eller internet måste vara åtgärdat inom max tio minuter, medan omkring hälften kan acceptera högst en timmes avbrott.

Beroendet och tålamodet skiljer i åldersgrupperna. Nio av tio tillfrågade i åldrarna 15-35 år uppger att de är beroende av såväl mobiltelefon som internet, medan en tredjedel säger att de är ”extremt beroende”. Två av tre tillfrågade i gruppen 23-35 år säger att det inte alls är beroende av en fast telefon.

På frågan om vad man lättast skulle kunna vara utan under en vecka, var lokaltrafik, radio och fast telefon det som de tillfrågade enklast kunde undvara.

(Ett utdrag ur undersökningen finns i slutet av detta dokument.)

Gemensamt för de allra mest efterfrågade typerna av infrastruktur – el, mobiltelefon och internet – är att de också är mest sårbara. Stormar och snöoväder går hårt åt kablar och master, vilket kräver en god beredskap för att snabbt sätta systemen i drift igen efter ett avbrott. Som ett av Sveriges ledande teknikserviceföretag med ansvar för att hålla igång infrastrukturen vill Relacom genom enkäten kunna påvisa hur stor och var sårbarheten är störst i vår infrastruktur.

– Med kombinationen av kablar, fiber och trådlösa miljöer finns det ett stort behov av att vi som teknikserviceföretag har en gränsöverskridande kunskap, från el till it. Vi ökar nu takten på den omställningen för att möta hoten mot vår sårbara infrastruktur, säger Thomas Körmendi, vd för Relacom.

Undersökningen omfattade frågor om inställningen till olika typer av infrastruktur (el, telefon, internet, bil, lokaltrafik, radio och tv). Den genomfördes i slutet av februari 2013 och omfattade 1 051 svarande i hela landet, i åldersgrupperna 15-80 år.

Andel av de tillfrågade som är ganska till extremt beroende av:

Infrastruktur Beroende Extremt beroende
El 97 % 48 %
Mobiltelefon 84 % 17 %
Fast internet 81% 21 %
Bil 66 % 13 %
TV 60 % 7 %
Lokaltrafik 41 % 8 %
Radio 39 % 4 %
Fast telefon 35 % 2 %

Hur snabbt skulle man sakna infrastruktur vid ett avbrott:

Infrastruktur Inom en timme Omedelbart