Patrik Johansson ny vd för Relacom

I samband med att OneCo förvärvar Relacom AB, tillträder Patrik Johansson som ny vd. Patrik kommer närmast från Elverket Vallentuna där han var vd i drygt 6 år.

Vd OneCo Sverige

Den norska industrikoncernen OneCo förvärvade Relacom AB i december och i samband med att affären gick igenom vid årsskiftet, valde dåvarande vd Anders Segert att lämna bolaget efter 19 år.

Ny vd för Relacom AB är Patrik Johansson. Patrik har bland annat bakgrund som managementkonsult på Accenture och Connecta och var vd för Elverket Vallentuna AB mellan 2012 och 2018. Patrik Johansson är civilingenjör från Lunds tekniska högskola och har en MBA från University of Michigan.

– Relacom befinner sig i ett intressant läge med nya och starka ägare. OneCo är en framgångsrik industrikoncern som kompletterar och stärker Relacom mycket bra och det ska bli spännande att vara med och växla upp den svenska verksamheten, säger Patrik Johansson.

– Relacom AB har med Anders Segert som vd framgångsrikt etablerat en grund för framtidsinriktad utveckling av företaget med god och sund verksamhet. Jag tackar Anders för hans insatser för Relacom och önskar honom lycka till med nästa utmaning och välkomnar samtidigt Patrik Johansson som ny vd för verksamheten, säger Marvin Jensen, koncernchef för OneCo.

I Sverige äger OneCo sedan tidigare OneCo Kraftteknik AB som huvudsakligen bygger högspänningsanläggningar för energibranschen. Patrik Johansson tillträder som vd även i detta bolag.

Förvärvet av Relacom AB stärker OneCo’s position i Sverige och är ett första större steg mot att kunna erbjuda hela OneCo’s portfölj av tjänster inom telekom, el, energi, automation och IT. All verksamhet i Sverige kommer inom kort att verka under det gemensamma varumärket OneCo.

För mer information
Patrik Johansson, vd Relacom AB samt vd OneCo Kraftteknik AB: patrik.johansson@oneco.se, 070-300 23 38

Om Relacom AB
Relacom AB har cirka 400 anställda och en årlig omsättning på cirka 700 miljoner SEK med leveranser främst till telekom- och energimarknaden. Förutom projektleveranser av fibernät och mobilnät har företaget drifts- och underhållsavtal med flera nätägare av telekommunikation och elnät.

Mer information om Relacom AB: www.relacom.se

Om OneCo Kraftteknik AB
OneCo Kraftteknik AB har cirka 30 anställda och en årlig omsättning på cirka 100 miljoner SEK med leveranser främst till elnätsföretag.

Mer information om OneCo Kraftteknik AB: www.oneco.se

OneCo har cirka 2 200 anställda och en årlig omsättning på cirka 4,2 miljarder NOK. Företaget levererar tjänster med huvudfokus på el, elkraft, telekom, energi, automatisering och IT där energibolag, telekommunikationsoperatörer och offentliga och privata bolag är de största kundgrupperna.

OneCo ägs av Aars investeringsbolag Katalysator tillsammans med några av företagets nyckelpersoner.

Mer information om OneCo: www.oneco.no

Presskontakt Relacom:
Fredrik Pallin
fredrik.pallin@se.relacom.com

Snabbfakta

Twittra det här
Twittra det här

Citat

Relacom befinner sig i ett intressant läge med nya och starka ägare. OneCo är en framgångsrik industrikoncern som kompletterar och stärker Relacom mycket bra och det ska bli spännande att vara med och växla upp den svenska verksamheten.
Patrik Johansson, ny vd för Relacom Sverige
Relacom AB har med Anders Segert som vd framgångsrikt etablerat en grund för framtidsinriktad utveckling av företaget med god och sund verksamhet. Jag tackar Anders för hans insatser för Relacom och önskar honom lycka till med nästa utmaning och välkomnar samtidigt Patrik Johansson som ny vd för verksamheten.
Marvin Jensen, koncernchef för OneCo