Relacom förbereder fiber för 300 hushåll i Söderbärke

Nu har Relacom börjat dra fiber i Söderbärke i södra Dalarna på uppdrag av Smedje­backen Energi & Vatten. Omkring 300 hushåll ges därmed möjligheten att få tillgång till snabbt bredband. I mitten av december beräknas projektet vara klart.

I projektet i Söderbärke ansvarar Relacom för allt från projektering till den fysiska kabel­dragningen och inkopplingen till kontrakterade kunder. Sju personer från Relacom arbetar under hösten med fiberutbyggnaden. Totalt kommer 1,2 mil fiberkabel att läggas ut.

Relacom utnyttjar den senaste tekniken hos slutkunden, med detaljerade kartor och bilder på surfplattor för att säkerställa att grävning och utrustning hamnar på rätt ställe. Tack vare fiberanslutningen kan sedan de anslutna fastigheterna få tillgång till såväl snabbt internet som ip-telefoni och tv. Hittills har över 130 hushåll valt att ansluta sig, en siffra som kan komma att öka under projektets gång.

– Vi har haft många projekt med fiberinstallationer runt om i landet och har stor erfarenhet och kompetens inom detta område. Att vi fick detta uppdrag bevisar att vi på Relacom arbetar på rätt sätt. Vi är också väldigt glada över en sådan engagerad uppdragsgivare som Smedjebacken Energi & Vatten, säger Mikael Holmberg, projektledare för Söderbärke på Relacom.

– Vi valde Relacom för att vi ville ha en seriös och erfaren partner i detta projekt. Relacom har med framgång genomfört många liknande projekt som det i Söderbärke. Företaget har också en styrka med sin lokala närvaro med kontor runt om i Sverige. Vi hoppas på ett fortsatt samarbete i området, säger Jan Nordqvist, som är stadsnätschef på Smedjebacken Energi & Vatten.

För mer information, vänligen kontakta:
Ola Englund, affärsområdeschef Fiber, Relacom, 070-539 82 33
Jan Nordqvist, stadsnätschef, Smedjebacken Energi & Vatten, 0240-66 06 68

Relacom erbjuder integrerade tekniktjänster inom telekom, elenergi och IoT (Internet of Things) och har för närvarande ca 3 600 medarbetare i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Bland de skandinaviska kunderna finns ledande operatörer, som Telia, Telenor och Fortum, liksom flera av de stora detaljhandelsföretagen. Relacom har huvudkontor i Stockholm.

Citat

– Vi valde Relacom för att vi ville ha en seriös och erfaren partner i detta projekt. Relacom har med framgång genomfört många liknande projekt som det i Söderbärke. Företaget har också en styrka med sin lokala närvaro med kontor runt om i Sverige. Vi hoppas på ett fortsatt samarbete i området.
Jan Nordqvist, stadsnätschef på Smedjebacken Energi & Vatten