Relacom installerar elbilsladdare åt Fortum

Valet föll på Relacom när energibolaget Fortum sökte en partner för arbetet att bygga och installera laddboxar för bilar åt bostadsrättsföreningar. Samarbetet gäller två föreningar i Stockholmsområdet, men det finns planer på att sälja tjänsten till många fler orter i landet.

– Relacom hade det som vi letade efter. God kompetens och lång erfarenhet av avancerat installationsarbete, samt möjlighet att arbeta i hela landet. Det säger Fortums projektledare Håkan Gode.

Behovet av laddstationer till elbilar växer snabbt, samtidigt som tjänsterna blir allt mer kom­plexa. Det räcker inte med att montera eluttag. Moderna laddsystem innehåller också olika tjänster som baseras på "internet-of-things", med molnbaserade system för till exempel debitering och en aktiv fördelning av den ström som finns tillgänglig genom anläggningen.

– Det här är ett naturligt utvecklingsområde för oss och vi är mycket glada över det förtro­ende som vi får från Fortum. Här kombinerar vi flera av våra nyckelkompetenser – avance­rade el- och nätverksinstallationer, god planering och en öppenhet för de behov som kan dyka upp i nya tjänster. Vi arbetar till exempel även med liknande lösningar för villa­mark­naden, säger Andreas Hellgren som leder projektet inom Relacom.

Mats Giss, Chef för Relacoms affärsområde Power, 070-591 07 91
Karl-Göran Svensson, vd Relacom AB, 08-553 900 00

Relacom erbjuder integrerade tekniktjänster inom telekom, elenergi och IoT (Internet of Things) och har för närvarande ca 3 000 medarbetare i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Bland de skandinaviska kunderna finns ledande operatörer, som Telia, Telenor och Fortum, liksom flera av de stora detaljhandelsföretagen. Relacom har huvudkontor i Stockholm. Mer information om Relacom finns på www.relacom.se