Relacom levererar fiber till Ludvika, Grängesberg och Lindesberg

Relacom har fått förtroendet från Skanova att svara för den kommande utbygg­naden av fibernätet i Ludvika, Grängesberg och Lindesberg. Därmed kommer ytterligare närmare 3 000 hushåll och företag att få tillgång till fiberanslutning under 2015.

Relacom har fått uppdraget på totalentreprenad. Det innebär att Relacom kommer att svara för allt från projektering till den fysiska kabel­dragningen och inkoppling av kontrakterade kunder. Ett 15-tal personer per område kommer under året att arbeta för Relacoms räkning med fiberutbyggnaden.

– Vi har på kort tid fått ett antal större avtal för fiberinstallationer runt om i landet. Uppdraget från Skanova utgör ytterligare ett kvitto på Relacoms starka ställning på marknaden för fiberinstallationer och ett viktigt steg i vår fortsatta fibersatsning, kommenterar Relacoms kundansvarige Ola Englund.

– Det är viktigt för oss att ha en professionell och pålitlig partner med mångårig erfarenhet av fiber­installationer. Vi ser mycket positivt på samarbetet med Relacom inom fiberutbyggnad, ett samarbete som vi också har förstärkt under året, säger Kaj Werner som är infrastukturchef på Skanova.

För mer information, vänligen kontakta:
Göran Lindström, sälj- och marknadsansvarig Relacom, 070-630 25 25
Kaj Werner, Infrastrukturchef Skanova, 070-637 27 71

Relacom erbjuder integrerade tekniktjänster inom telekom, elenergi och M2M (machine-to-machine) och har för närvarande ca 4 100 medarbetare i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Bland de skandinaviska kunderna finns ledande operatörer, som Telia, Telenor och Fortum, liksom flera av de stora detaljhandelsföretagen. Relacom har huvudkontor i Stockholm.

TeliaSonera Skanova Access AB är ett bolag inom TeliaSonera-koncernen. Företaget erbjuder Sveriges största öppna fiber- och kopparnät och står för en stor del av landets fiberutbyggnad. Skanovas nät täcker hela landet och är tillgängligt för alla teleoperatörer. Läs mer på www.skanova.se