Relacom levererar till Borås framtida fibernät

Relacom har tecknat ramavtal med SplitVision Borås Stadsnät om leverans till den omfattande utbyggnaden av fibernätet i Borås. Avtalet löper på tre år med en möjlig förläng­ning på ytter­ligare två år.

För närvarande är cirka 700 arbetsplatser och 9 000 privata hushåll anslutna till stadsnätet. Enligt planerna ska omkring 400 kilometer fiberkabel grävas ner under de kommande sex åren. Därmed kan ytterligare ca 20 000 fiberanslutningar göras. När utbyggnaden är klar 2020 skall minst 90 % av hushållen och företagen i Borås Stad ha tillgång till minst 100 Mbit/s.

Avtalet innebär att Relacom kommer att kunna leverera allt från projektering till den fysiska kabel­dragningen och inkoppling av kunden, dvs vara totalentreprenör i de olika områden där fiber­installationerna ska ske.

Enligt SplitVisions plan kommer utbyggnaden av fibernätet ske i två till tre större omgångar per år. För att klara av den snabba utbyggnadstakten kommer flera entreprenörer att dela på uppdragen.

– Inom Relacom har vi en mångårig erfarenhet av fiberinstallationer. Avtalet med SplitVision är ett viktigt steg i vår fortsatta fibersatsning och ett kvitto på vår starka ställning på den här marknaden, kommenterar Relacoms kundansvarige Mats Fallsberg.

– Vi är glada över att under de kommande åren få erbjuda ännu fler Boråsare tillgång till nästa generation samhällsviktiga infrastruktur. Samarbeten med professionella partner är en viktig faktor i genomförandet av utbyggnadsplanen, kommenterar SplitVisions stadsnätschef David Björklund.

SplitVision, som är ett affärsområde inom kommunägda Borås Elnät AB, räknar med att investera 450 MSEK i det nya nätet fram till 2020.

Göran Lindström, sälj- och marknadsansvarig Relacom, 070-630 25 25
David Björklund, Stadsnätschef SplitVision Borås Stadsnät, 033-35 54 73.

Relacom erbjuder integrerade tekniktjänster inom telekom, elenergi och M2M (machine-to-machine) och har för närvarande ca 4 100 medarbetare i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Bland de skandinaviska kunderna finns ledande operatörer, som Telia, Telenor och Fortum, liksom flera av de stora detaljhandelsföretagen. Relacom har huvudkontor i Stockholm.