Relacom och Orbion bygger ut Telias mobilnät

Relacom har fått fortsatt och utökat förtroende att utveckla det mobila nätet tillsammans med Telia. Avtalet innebär att Relacom under de närmaste tre åren kommer bygga, installera och driftsätta siter runt om i landet tillsammans med Telia. Relacoms systerbolag Orbion Consulting kommer genomföra integration av mobilsiterna, dvs lyfta siterna in i det trafiksatta mobilnätet.

Den omfattande affären inkluderar dessutom anpassning och Special Solutions (mobil inomhus­täckning). Uppdragen syftar till att fortsätta utbyggnaden och öka kapaciteten i det mobila nätet.

Tillsammans med Orbion Consulting tar Relacom ansvaret för byggnation, driftsättning och integration fram till dess att de nya mobilsiterna går live.

– Att vi nu får fortsatt förtroende att bygga basstationer, göra anpassningar, bygga inomhuslösningar och tillsammans med Orbion även utföra integrationen visar att Relacom och Orbion är riktigt bra på att bygga mobila lösningar, kommenterar Relacoms kundansvarige Ola Englund

För mer information, vänligen kontakta:
Ola Englund, kundansvarig för TeliaSonera på Relacom, 070-539 82 33

Relacom erbjuder integrerade tekniktjänster inom telekom, elenergi och M2M (machine-to-machine) och har för närvarande ca 4 100 medarbetare i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Bland de skandinaviska kunderna finns ledande operatörer, som Telia, Telenor och Fortum, liksom flera av de stora detaljhandelsföretagen. Relacom har huvudkontor i Stockholm.