Relacom vinner stort fiberavtal med Jönköping Energi

Jönköping Energi satsar nu stort på en fortsatt utbyggnad av fibernätet även till lands­bygden, med målet att ansluta ytterligare cirka 1 900 hushåll till Jönköping stadsnät Wetternet. Teknikserviceföretaget Relacom har fått ramavtal för utbyggnaden och är också utsedd till förstahandsval som entreprenör.

Sedan tidigare anlitas Relacom av Jönköping Energi som fiberentreprenör i Jönköpings tätort. Det nya avtalet innebär att Relacom får ett fortsatt förtroende att bygga fibernät åt Jönköping Energi och därmed bidra till att koppla upp ännu fler fastigheter i till det öppna stadsnätet. Relacom anlitar det lokala entreprenad­företaget Topiro som gräventreprenör i projektet.

De nu aktuella områdena för utbyggnad på landsbygden är Norra Mo väster om Jönköping samt Hakarp/Järsnäs/Lekeryd och Ödestugu/del av Tenhults landsbygd öster om Jönköping. Grävarbetena inleds under hösten 2016 och senast under 2018 ska fastigheterna vara ansluta till fibernätet.

Jönköping Energi har som mål att senast år 2020 erbjuda 90 procent av hushållen och företagen i kommunens tät­orter och tätbe­byggda områden möjlighet att ansluta sig till det snabba fibernätet Wetternet år 2020.

– Det är här ett mycket stort ramavtal och ytterligare ett bra exempel på att vi är en aktör att räkna med när det kommer till så pass omfattande åtaganden som i Jönköping, säger Ola Englund, affärsområdeschef Fiber på Relacom.

Affärsområdet Fiber är, tillsammans med mobilnät, Power (elkraft) samt M2M/Internet of Things ett av Relacoms strategiska tillväxtområden.

För mer information, vänligen kontakta:
Ola Englund, affärsområdeschef Fiber Relacom, 070-539 82 33

Relacom erbjuder integrerade tekniktjänster inom telekom, elenergi och M2M (machine-to-machine) och har för närvarande ca 3 600 medarbetare i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Bland de skandinaviska kunderna finns ledande operatörer, som Telia, Telenor och Fortum, liksom flera av de stora detaljhandelsföretagen. Relacom har huvudkontor i Stockholm.
Mer information om Relacom finns på
www.relacom.se